maskinentreprenoren logo

Branschpricken

”Bra förebilder i branschen blir allt viktigare vid rekrytering”

Helena Hedlund, VD och delägare...

placeholder
Linn Posse

Lästid:  0 min

article

Helena Hedlund, VD och delägare Lapplands last ABDu har funderat ganska mycket runt hur branschen ska hitta rätt personal i framtiden.– Jag var inbjuden till Stora Infradagen och prataom det här, hur branschens kultur ser ut och huren för konservativ inställning kan bli ett hinder. Detär viktigt att vi som driver de här företagen blir braledare och inte tänker på personalen som resurser,utan som människor som ska trivas på jobbet. Vimåste verkligen få in fler tjejer i våra företag också. Ni jobbar med återvinning, hur svårt är det att hitta tjejer som vill jobba med det?– För oss går det nog lättare än för andra.Här är alla vana vid att det finns tjejer på jobbet och att jag är med i den dagliga verksamheten hjälper nog. Men det jag ser är att vi behöver hitta kvinnliga förebilder så att tjejer kan identifiera sig med vår bransch. Det finns många tjejer som kör lastbil, men i den här branschen är kvinnliga maskinförare inte särskilt synliga.Hur ska maskinentreprenörer vända trenden? – Jag satsar på arbetsmiljö, att vi har en bra– Jag satsar på arbetsmiljö, att vi har en bra kultur på jobbet och att maskiner och annat är nytt och modernt. Det tror jag är väldigt viktigt om unga tjejer och killar ska söka sig till oss. När vi rekryterar går vi på personlighet. Maskin kan man alltid lära sig köra med tiden. Hög lön är nästan aldrig det viktigaste, utan att man trivs.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer