– Bygg- och fastighetsföretag har stora möjligheter att öka sin produktivitet genom att ta tillvara på de digitala möjligheterna, säger Johan Granton på Siemens. Foto: Siemens

Publicerad den: 2018.6.8

Byggföretag dåliga på digitalisering

Digitalisering: Mindre än fyra av tio företag inom bygg- och fastighetsbranschen har en strategi för digitalisering. Detta trots att mer än sju av tio anser att digitaliseringen är viktig för det egna företaget, visar en ny rapport från Siemens.

Låst innehåll

– I många branscher sker nu en mycket snabb digitalisering av företagens verksamhet och processer. Bygg- och fastighetsföretag har stora möjligheter att öka sin produktivitet genom att ta tillvara på de digitala möjligheterna, säger Johan Granton, divisionschef för Building Technologies på Siemens.

Siemens har låtit genomföra en undersökning bland 100 företagsledare i Sverige inom industrin, energisektorn, transportsektorn och bygg- och fastighetssektorn. I byggsektorn uppgav 73 procent att digitalisering är viktigt eller mycket viktigt för det egna företaget. Men bara 39 procent har en strategi för digitalisering.

Siemens studie visar också att den digitala mognaden är låg inom bygg- och fastighetssektorn.

– Vi rekommenderar alla företag att ta fram en digitaliseringsstrategi. För Sverige är det viktigt att bygg- och fastighetssektorn gör det, på grund av dess stora samhällsekonomiska betydelse. Men vi ser också att det ger bygg- och fastighetsföretag stora möjligheter att öka sin lönsamhet, säger Johan Granton.

Lars-Olof Tandberg

Publicerad den: 2018.6.8

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare