Trimbles Earthworks gör halvautonom styrning möjlig även vid eftermontage.

Publicerad den: 2018.2.15

Datasupport snart lika viktig som maskinservice

Spaning: Automation av entreprenadmaskiner kommer allt närmare. Mjukvaruföretaget Trimble har i och med lanseringen av Earthworks tagit en tätposition.

Låst innehåll

Den digitala inmarschen tog ett rejält kliv framåt när Trimble i fjol presenterade systemet Earthworks för halvautonom maskinstyrning på grävmaskiner. I och med att systemet kan eftermonteras på grävmaskiner oavsett märke ruskas
positionerna nu om både bland maskintillverkare och tillverkare av tillbehör och mjukvaror.

Både Caterpillar och Komatsu har tidigare presenterat grävmaskinsmodeller med fabriks-monterade autonoma funktioner. Nu finns alltså även möjlighet att komplettera en existerande grävmaskin med ett halvautonomt system och det kan få stor betydelse för hur tillverkarna utrustar sina maskiner framöver.

Trimble Earthworks styr bom och skopa efter inmatade instruktioner, maskinföraren styr stickan. Kommunikation med systemet sker trådlöst i androidmiljö och olika appar är framtagna för styrning av systemets funktioner.

Enligt Michael Örnfjärd, säljare vid svenska återförsäljaren av Trimbles maskinstyrningsprodukter, det Pon-ägda företaget Sitech, har intresset varit mycket positivt.

– Vi har redan sålt 25–30 system och tar steget fullt ut i år.
Han tillägger att flera maskintillverkare levere-rar sina maskiner ”Trimble-ready” och nämner Liebherr, Doosan och Case som exempel på maskinproducenter som i olika utsträckning fabriks-monterar fästen eller kablage för att förbereda eftermontage av utrustning från Trimble.

Möjligheten till eftermontage tvingar nu maskintillverkarna att fatta beslut om hur långt de vill gå med egen utveckling av autonoma maskinstyrningssystem.

Koen Sips är vice president för Customer Solutions vid Volvo CE. Han tvekar inte att deklarera att företaget naturligtvis arbetar med att skapa autonoma system.

– Vi har redan vårt Co Pilot system som ger stöd åt maskinföraren, men arbetar även med att ta fram automation för att göra maskinen mer produktiv för operatören.

Han hänvisar till de helt självstyrande maskinerna, hjullastare och dumper, som presenterades för allmänheten för ett par år sedan, och tillägger att utveckling av autonoma maskinsystem för grävmaskiner är på gång.

Koen Sips varken dementerar eller bekräftar rykten som säger att Volvo CE har valt att samarbeta med Trimble vid utvecklingen av mjukvara.

– Vi arbetar aktivt tillsammans med flera partners. Det finns gott om kunskap och vi kommer inte att satsa på utveckling av något som någon annan redan har gjort. Att arbeta tillsammans inom det här området är helt avgörande.

Anders Forsberg är produktchef för grävmaskiner vid Pon Equipment AB. Han poängterar att Caterpillar valt att utveckla både hårdvara och mjukvara inom företaget genom sitt samarbete med Trimble. Att även andra företag samarbetar med Trimble är bra anser han.

– Det påverkar branschen positivt eftersom alla får samma tillgänglighet, konstaterar han och tillägger att Caterpillars maskiner har en konkurrensfördel eftersom fabriksmontering innebär att flera komponenter integreras i maskinen.

– Det betyder att de i flera fall är mer skyddade och de innefattas även av samma garantier som maskinen.
Frågan är om det finns någon naturlig gräns mellan vilka komponenter och funktioner som maskintillverkaren med självklarhet ska utveckla och producera och vilka funktioner som bör lämnas åt andra aktörer.

I tider av mycket snabb utveckling av ny teknik ligger det i maskinproducenternas intresse att intensifiera sitt utvecklingsarbete och förkorta ledtiderna i mesta möjliga mån. Ett sätt att åstadkomma detta är att betrakta maskinen som hårdvara, en plattform för olika funktioner som går att anpassa efter marknadens behov. Det är därmed inte en självklarhet att mjukvaran kommer att skapas av maskinproducenterna.

Michael Örnfjärd är säker på att så inte är fallet.
– Maskinproducenterna får stå för hårdvara som ställdon, sensorer och master med mera. Vår ambition är att fylla hårdvaran med mjukvara.”

Michael Örnfjärd, Sitech, ser maskinen som en hårdvara att fylla med mjukvara efter behov.

Detta innebär att den utveckling vi redan ser där maskinägare får vända sig till flera olika företag för support för sina olika tillbehör kommer att fortsätta. Oavsett om de digitala systemen ingår i standardutrustningen, köps som tillvalt fabriksmontage
eller som eftermontage krävs utbildning av säljare och maskinförare samt en supportorganisation som klarar att snabbt svara på användarnas frågor.

Koen Sips vid Volvo CE poängterar dock att den teknik som säljs med maskinen helt klart kommer att få support från företagets återförsäljare. Även om organisationen ännu inte finns på plats.

– Vi tar fullt ansvar för de produkter vi säljer. Supportorganisationen kommer att växa i samma takt som försäljningen. Vi inom företaget och våra kunder kommer att befinna oss i samma inlärningskurva. Jag är helt säker på att supporten inte kommer att utgöra något hinder för adaption av den nya tekniken.

Sitechs Michael Örnfjärd ser annorlunda på frågan.

– Maskinbolagen har varken tillräcklig kapacitet eller kunskap. Utvecklingen går otroligt snabbt framåt och det är vi som har kunskapen. Vi anställer och utbildar kontinuerligt och bygger en organisation för att hantera supporten.

Text: Sofia Barreng

Publicerad den: 2018.2.15

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare