Kramer5055e är på väg till Sverige inom några veckor. Det är den första helt elektriska hjullastaren på marknaden. Fler lär följa efter.

Publicerad den: 2016.10.31

Elektrisk hjullastare färdig för jobb

Teknik: De flesta maskintillverkare försöker nu kommunicera att elektricitet är framtiden. Företaget Wacker Neuson är dock redan i hamn och kör ut sin Kramer 5055e på marknaden nu.

Låst innehåll

Kramer 5055e väckte ganska stor uppmärksamhet redan på Bauma i München i våras, men som det ofta är med små snabba pionjärer vid sidan om jättetillverkarna, så var det ganska många som undrade om ”det var på riktigt”. Någon hållhake måste det väl finnas? Eller?

Det verkar inte så. För svenska kunder kan testa redan före årsskiftet då det första maskinerna kommer till Sverige.

ANNONS:

El har en rad fördelar. Förutom att dieselkostnaderna försvinner så avger maskinen inte några utsläpp. Serviceintervallerna är kortare och kostnaderna för reparationer blir lägre. Tomgångskörning är omöjligt vilket gör att ingen energi går åt när inget arbete utförs. Ljudnivån är betydligt lägre, vilket förbättrar arbetsmiljön. Ljudnivån kan också kanske öppna för fler jobb nattetid i storstäder när trafiken inte är ett lika stort hinder.

I storleksklassen på 0,55 m³ i skopvolym lanserar Kramer med 5055e den första helt elektriska hjullastaren på marknaden. Det finns flera tillverkare som har hybrider och prototyper, men Kramer tänker faktiskt börja leverera till sina kunder nu. Det kommer att sätta press på konkurrenterna att snabba på med sina egna projekt.

– Intresset är enormt stort. Det är nästan så att vi har försökt ligga lite lågt med marknadsföringen i Sverige eftersom vi inte kommer att ha några maskiner på gården förrän om två veckor ungefär, säger Niklas Wiklund på Wiklund trading.
Det som gör det extra intressant för många är ju att prestandaparametrar, terrängegenskaper och användarkomfort motsvarar den konventionella modellen. Det enda skillnaden är att el går in och diesel ut.

Maskinen har två elmotorer monterade. En för arbetshydrauliken och en för färddrivningen. Beroende på hjullastarens användning tas prestandan från den motsvarande motorn. Det hjälper till att hålla energiförbrukningen så låg som möjligt. Elmotorn drivs med beprövade uppladdningsbara blysyrabatterier som man kan ladda via ett vanligt eluttag. Beroende på användningsområde och hjullastarens belastning räcker en batteriladdning för en arbetsinsats på upp till fem timmar. Maskinens laddningstid är på mellan tre och sex timmar, beroende på installerad utrustning.

Taggar: , , , , , ,

Micael Appelgren

Publicerad den: 2016.10.31

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare