Publicerad den: 2016.8.18

Gruvindustrin går före – igen

Tekniknytt: Atlas Copco fortsätter att leverera moderna maskinför för gruvindustrin. Nu kommer en tung lastare - Scooptram ST7 Battery - som faktiskt är redo för produktion. Och det funkar utmärkt.

Låst innehåll

Utvecklingen av battericeller har startat en revolution av personbilsmarknaden, med amerikanska Tesla som välkänd föregångare. Nu är det dags även för tunga arbetsfordon att bli batteridrivna och Atlas Copcos nya Scooptram ST7 Battery kan visa vägen för tillverkare av anläggningsmaskiner. Här finns säkert en hel del att lära.

De fordon som idag används i gruvor drivs till största del med diesel, vilket ställer höga krav på ventilation av gruvgångarna. Ventilationssystemen är dyra och att rena luften kostar mer ju djupare gruvan blir. Elfordon finns, men de drivs via kablar som begränsar räckvidd och rörlighet.

ANNONS:

Men då gruvindustrin har en tradition att ständigt hitta effektiva industriella lösningar som automatisering som kan förbättra den pressade ekonomin så har Atlas Copco vågat satsa framåt. I gruvindustrin går det snabbare att se fördelarna med batteridrivet än inom byggsektorn. En investering i en Scooptram ST7 kommer att gå att räkna hem för vissa aktörer.

Scooptram ST7 Battery är en batteridriven gruvlastare som raderar problemen med både diesel och kablar. Att Atlas Copco lyckats ta fram en gruvlastare som helt går på batteri beror på de stora framstegen som gjorts inom batteriteknik, som gör det möjligt att nu driva även tunga maskiner med batterier.

Scooptram ST7 Battery är framtagen för att klara morgondagens miljökrav, gruvnäringens säkerhetsföreskrifter och samtidigt låta gruvbolag spara pengar på ventilation. Cirka en tredjedel av de operationella kostnaderna inom gruvnäringen kommer från ventilation av schakt, för att leda bort avgaserna från dieseldrivna fordon.

Men vinsten är inte bara minskade kostnader i daglig drift. Eldrivna fordon som Scooptram ST7 Battery ger mer än så.

– De eldrivna produkterna har också flera indirekta fördelar, som minskad total miljöpåverkan och ökad medarbetarnöjdhet, samtidigt som de bidrar till en positiv samhällsutveckling, säger Erik Svedlund som är Product Manager – Electric Vehicles – Underground Material Handling på Atlas Copco.

Scooptram ST7 Battery lanseras först på den nordamerikanska marknaden och är det första batteridrivna fordon från Atlas Copco som inte kräver kabelsanslutning.

Atlas Copco tittar på möjligheten att framöver lansera fler produkter med liknande batteriteknik, som lastare, truckar och borriggar.

Taggar: , , , , , ,

Publicerad den: 2016.8.18

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!