På en kartbild i datorn kan entreprenadföretaget se var varje maskin, bil, redskap och övrig utrustning befinner sig. Systemet skickar även information om hur länge en maskin arbetat i ett visst område.

Publicerad den: 2019.5.14

Håll koll på maskiner och redskap

Spaning: Ett system som visar var företagets maskiner och redskap befinner sig, och samtidigt skickar uppgifter om arbetad tid kan spara tid och öka effektiviteten i företaget.

Låst innehåll

Maskiner och redskap blir allt mer digitaliserade och det går i ett rasande tempo nu. I och med Internet of things (IoT) kan allt från bandgrävare och hjullastare till skopor och paddor vara uppkopplade till nätet. Uppkopplade maskiner och redskap generera mängder med data under den dagliga verksamheten. Ett nytt problem har dykt upp – vad ska maskinentreprenörer göra med all denna data?

De flesta av de stora maskintillverkarna har system för uppkoppling av sina maskiner med hjälp av GPS. Maskinägaren kan sedan få en överblick över sina maskiner i sin dator. Men eftersom entreprenörer har maskiner och utrustning av olika märken uppstår här ett annat problem – att kunna samla all information på ett och samma ställe. Det här öppnar för lösningar som både samlar in och presenterar all information, men även hjälper maskinägare att hitta användning för den data som kan samlas in. Ett av de företag som tillhandahåller en sådan tjänst är norska Abax.

ANNONS:

– Vi säljer en tjänst som vi kallar uppkopplad arbetsplats. Med vårt system har företaget alla maskiner, bilar och utrustning kopplat till ett användargränssnitt, i stället för att behöva lägga in flera olika system från olika tillverkare, förklarar Mathias Eliasson som är vd för Abax i Sverige.

Abax system innebär att maskiner, bilar, redskap och utrustning hos en entreprenör utrustas med en hårdvara, som förenklat består av en GPSmottagare för positionering och en GSM-enhet med ett SIM-kort för att skicka information från maskinen till en databas.

Abax ser sig som ett komplement till maskintillverkarna snarare än en konkurrent. Ett färskt exempel på detta presenterades på Bauma i München
i april, då Hitachi och Abax lanserade ett samarbete som innebär att Hitachi fabriksmonterar Abaxenheter på alla sina mini- och kompaktmaskiner.

Men det handlar inte enbart om att samla allt på ett ställe, informationen måste även ge maskin-ägaren fördelar. Den grundläggande användningen är att få kontroll på var maskinpark och utrustning befinner sig. På en kartbild i datorn kan entreprenadföretaget se var varje maskin, bil, redskap och övrig utrustning befinner sig. För utrustning och verktyg utan egen elförsörjning finns mindre, batteridrivna spårningsenheter.

Genom en driftlogg och GPS-positionen registreras hur lång tid en maskin är i drift och i vilket område. Om maskinen hyrs ut går det att se hur mycket den använts för att kunna debitera rätt. Driftloggen kan sedan användas som fakturaunderlag.

– När man räknar på anbud kan det ibland vara svårt att uppskatta hur lång tid vissa arbeten tar. Med vårt system kan man mäta hur mycket en maskin används vid en viss typ av jobb. Den informationen har man nytta av nästa gång man ska räkna på ett liknande jobb, förklarar Mathias Eliasson.

– Men även under ett pågående jobb är driftinformationen en bra hjälp för att se hur jobbet går, om projektet ligger på plus eller på minus. Entreprenadföretaget Topent i Järfälla i Stockholm har installerat Abax system på alla sina anläggningsmaskiner och bilar. Företaget har bland annat mycket småjobb i Stockholmsområdet och GPS-uppkopplingen underlättar planeringen.

– Om det ringer en kund och vill ha ett jobb utfört, då kan jag snabbt se på min skärm var alla mina enheter befinner sig. Jag kan plocka de som är närmast utan att som förr ringa runt och fråga var alla är. Det gör att vi kan ta två till tre extra jobb per dag, säger Marcus Widslätt som är vd på Topent.

Ett annat område där han använder systemet är för tidrapportering. Det händer att kunder ringer och tycker att Topent har fakturerat för mycket tid på ett jobb.

– Tidigare la vi en hel del tid på att motbevisa kunden och då stod ord mot ord. Nu kan vi skicka en fil från systemet och kunden ser exakt var vi varit med hjälp av GPS:en. Det sparar vi mycket pengar på och ingen kund har hittills sagt emot
dom uppgifterna. Det är snarare ett säljargument att vi kan påvisa vad vi har gjort. Även det omvända förekommer, att Topent och en underentreprenör har olika uppfattning om hur mycket som körts.

– Senast häromdagen fick jag en faktura på 50 timmar från en underentreprenör som kört en av våra maskiner. Jag kunde då gå in i systemet och se att han i själva verket bara kört cirka 20 timmar, berättar Marcus.Systemet kan även användas som stöldskydd. Om maskinen flyttas utanför ett förutbestämt område skickas ett larm via mejl eller SMS. Det kan också fås att påminna när det är dags för nästa service. Till systemet för utrustningskontroll kan även Abax system för körjournal för bilar kopplas.

När väl maskiner och utrustning är uppkopplade finns således många möjligheter. Både Abax och andra företag som tillhandahåller den här tekniken kommer att utveckla vad den kan användas till. Även maskintillverkarna kommer att utveckla utbudet av tjänster via dessa system.

För maskinentreprenören gäller det att bestämma vilken information och system man har användning av. Rätt använt blir det ett sätt att få bättre kontroll på företagets maskiner och utrustning och därmed en effektivare drift av företaget. Det i sin tur ger bättre lönsamhet.

Text: Lars-Olof Tandberg Foto: Abax

Publicerad den: 2019.5.14

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare