Peter Sundman är utredningsinspektör på Larmtjänst, "en branschgemensam organisation med syfte att bekämpa försäkringsrelaterad brottslighet samt att stödja försäkringsbolagens utredningsverksamhet avseende oklara försäkringsfall".

Publicerad den: 2017.12.19

Hundratals maskiner stjäls

Arbetsplatsreportaget: När Micke Björnfot kom till bygget på måndagsmorgonen var det något som inte stod rätt till. En av hans lastare hade stulits – och hamnat i statistiken över de uppåt 200 entreprenadmaskiner som stjäls varje år. Åtminstone ett tag.

Låst innehåll

När vi kom på måndag var maskinen borta, säger Micke Björnfot, som driver företaget MBR Mark & Bygg Resursen AB sedan 20 år tillbaka.

Maskinen som stals från MBR var en Avant 750, det vill säga en liten midjestyrd kompaktlastare med servostyrning. Den hade stått på ett bygge i Sköndal i utkanten av Stockholm, när den någon gång under helgen dessförinnan hade stulits av hittills okända gärningsmän.

Micke Skått, en entreprenör som fått maskinutrustning stulen. Skått påtalar också problemet med bränslestölder.

– Vi började att spåra den, men det tog lite tid innan vi fick utslag. Man hade ju inte lagt ned någon tid på hur det där funkade heller. Och så är det simkort i utrustningen som måste fyllas på. Glömmer man det så kan de upphöra att fungera.

Micke Björnfot hörde av sig till företaget som de hade köpt maskinen av, som i sin tur kunde sätta MBR i kontakt med tillverkaren av redknows-spårsändaren som satt på Avanten – Göteborgsföretaget Axtech AB.

– Så jag ringde till dem, och de skickade signaler till enheten som satt på maskinen, fick svar från den och vi kunde då se var maskinen var någonstans.

Men även om spårsändaren, eller GPS-trackern, gav utslag i ett område runt Hökarängen, hittade inte MBR- och Axtechteamet lastaren. Hade de å andra sidan råkat hitta den skulle det emellertid ha kunnat ge upphov till en annan obehaglig situation. Axtechs support påtalade också riskerna med Micke Björnfots riskabla detektivuppdrag.

– Han närmast avrådde oss från att gå nära maskinen och konfrontera eventuella tjuvar om vi skulle hitta den, om vi inte hade polishjälp, berättar Micke Björnfot.

Micke Björnfot hörde också av sig till försäkringsbolaget under tiden som de letade maskinen, för att se om de kunde få någon hjälp därifrån.

– För vi hade ju inte tid att sätta av hela dagen heller bara för att leta efter maskinen. Men det var tji, vi fick ingen hjälp av dem.

En till siffra i statistiken? 188 entreprenadmaskiner stals under 2016, det vill säga mer än en maskin varannan dag.

Rätt vad det var ringde så Axtech och berättade att maskinen rörde på sig – tjuvarna var på väg att flytta lastaren. Micke fick ett larm per sms om att maskinen förflyttade sig. Han befann sig då några kilometer från platsen, men kastade sig genast in i bilen och körde mot platsen. Samtidigt ringde han 112, vilket polisen tidigare på dagen uppmanat honom att göra när spårsändaren gjorde utslag igen.

När teamet så till sist hittade maskinen hade tjuvarna stuckit från platsen. Avanten hade befunnit sig i närheten av det ställe där spårsändaren gav utslag, men undanskymd bakom ett hus.

Själva lastaren var därmed återbördad – ett i många avseenden gott slut. Tyvärr var dock det sopaggregat som tidigare suttit på Avanten nedmonterat och bortfört av tjuvarna. Detta är tyvärr en alltför vanlig situation. Även maskiner som kommer tillbaka har i många fall strippats på värdefulla tiltrotatorer, lasrar, radioapparater samt skopor och andra tillbehör. Inte minst Micke Björnfot har drabbats, när han fick en annan maskin stulen vid ett senare tillfälle. Då rörde det sig om en ny, stor Cat-grävare, i sig värd 2,2 miljoner kronor exklusive moms.”188 entreprenadmaskiner stals under helåret 2016. Det var en ökning jämfört med 2015, då 165 maskiner stals.”

– Och i den hade vi ingen spårsändare. Den var borta i kanske en vecka, och sedan hittades den i Upplands Väsby. Då hade de plockat ur den och tagit alla kameror och skärmar i maskinen, tiltrotatorn, alla skopor och alla blinklampor.

Även om inte hela maskinen stjäls för gott blir alltså den ekonomiska effekten högst kännbar för den entreprenör som blir av med all utrustning som hör till. Enbart en tiltrotator kostar exempelvis några hundratusen.

Ibland stjäl tjuvarna ”bara” diesel – även om effekten också av detta brott kan bli väldigt allvarlig för den drabbade entreprenören.

“Att försäkringsbolagen går med på det, det är ju helt otroligt”, suckar Micke Björnfot angående det helt undermåliga stöldskyddet på entreprenadmaskiner.

– Ja, i värsta fall borrar de ett hål i maskintanken, tar bara det bränsle de behöver och låter resten rinna ut. Och då är det ju entreprenören som åker på marksanering, säger Micke Skått, en annan maskin­entreprenör som vi träffar tillsammans med Micke Björnfot.

Extra allvarligt i sammanhanget – och kanske okänt för många entreprenörer – är att försäkringsbolagen ofta räknar självrisker för grävmaskinen och efterhandsmonterad utrustning var för sig. Försäkring för att ersätta stillestånd och inkomstbortfall måste dessutom tecknas separat.

– Cat-maskinen var ju tom på grejer, så då skulle den in på verkstad. Men så skulle försäkringsbolaget utreda vad som hade hänt, och innan dess kunde inte verkstaden beställa delar – så maskinen var borta i säkert tre månader, berättar Micke Björnfot apropå sitt fall.

För att kunna hålla jobben igång behöver man som entreprenör ofta hyra en maskin istället, till en kostnad av flera tusen kronor om dagen.

– Och med den byggboom vi har kan det ofta vara svårt att överhuvudtaget få tag på en maskin, säger Peter Sundman, utredningsinspektör på försäkringsbolagens stöldskyddssamarbete Larmtjänst.”Onekligen är stöldskyddet för entreprenadmaskiner rejält eftersatt.”

Vi åker med Peter Sundman när han beger sig ut på rekognosceringstur i ett skogsområde i närheten av Stockholm. Han ska undersöka en mellanstor Volvolastare i närheten av ett båtvarv, för att se om uppgifterna på den stämmer överens med en maskin som tidigare rapporterats stulen. Just denna gång blev det emellertid inget napp, men jakten fortsätter.

Ett av Larmtjänsts uppdrag är just att återfinna stulet och försäkrat gods. I övrigt arbetar organisationen med att sammanställa och tillhandahålla information om försäkrat gods, med särskilt fokus på fordonsområdet. Och det finns att göra.

– 188 entreprenadmaskiner stals under helåret 2016. Det var en ökning jämfört med 2015, då 165 maskiner stals, berättar Peter Sundman.

I statistiken sticker Stockholms län ut: i detta län ökade entreprenadmaskin­stölder med 82 procent mellan 2015 och 2016. Stölderna befaras till en stor del ske i organiserad form, eftersom de kräver betydande transport- och logistiknätverk. Merparten av det som försvinner antas föras iväg på täckta trailrar, bedömer Larmtjänst.

Fram till och med det tredje kvartalet 2017 har vidare enligt helt ny, hittills inte publicerad, statistik från Larmtjänst 119 entreprenadmaskiner anmälts stulna. 97 stycken av dessa – eller 81 procent – är fortfarande inte anträffade.

– Så den andelen har ökat. Vi pratade tidigare om ungefär 70 procent som inte anträffades, berättar Peter Sundman på Larmtjänst.

På uppdrag med Peter Sundman. En misstänkt stulen hjullastare har hittats vid ett båtvarv, och vi rycker ut för att kontrollera den närmare.

Av de maskiner som hittills stulits under 2017 är 35 stulna i Stockholmsområdet, sju i Västra Götaland och sex i Skåne. Inalles stals under perioden 33 hjullastare, 21 bandburna grävmaskiner och elva hjulburna grävmaskiner.

Statistiken avser emellertid endast de entreprenadmaskinstölder som är anmälda till Larmtjänst via försäkringsbolagen – mörkertalet är okänt och kan vara stort.

Entreprenadmaskinstölder orsakar därför varje år försäkringsbolag och maskin­ägare stora kostnader. Och onekligen är stöldskyddet för entreprenadmaskiner rejält eftersatt. Bland annat är ju låssystemen – med samma nyckel till dörrar och tändning till de flesta grävare av samma märke – bara optimerade för att maskinerna snabbt och lätt ska kunna flyttas av vilken förare som än befinner sig på platsen. Men av samma anledning har entreprenadmaskiner kommit att bli ett extremt lätt byte för tjuvar.

– Att försäkringsbolagen går med på det, det är ju helt otroligt. Fördelarna uppväger ju inte det negativa, suckar Micke Björnfot på MBR Mark & Bygg Resursen AB.

Peter Sundman kontrollerar återfunna maskiner mot Larmtjänsts uppgifter centralt.

Efter att Micke Björnfots stora Cat-grävare tillfälligt stals har Micke på egen hand låtit sätta in ett sifferkodlås till tändningen. Därmed kommer tjuvarna inte att kunna starta och köra iväg med maskinen även om de kan komma in i den. Paradoxalt nog levererades Mickes billigare grävare, en Kubota-bandgrävare för cirka en halv miljon kronor, direkt från affären med kodade nycklar, av samma typ som i personbilar.

Micke har också låtit se över allmänna försäkringar, inklusive tilläggsförsäkring om några tusen för stilleståndsersättning. Och han har satt in spårsändare på maskinerna, i dessa fall av märket Nordtrack.

Marknaden för spårsändare har överlag kommit att växa rejält de senaste åren. Och utöver fristående sändarmärken på marknaden har Cat och många andra tillverkare en sorts övervakning av flertalet system i sina maskiner. Primärt finns dessa system till för att kunna få driftsinformation och upptäcka eventuella fel som uppstår, men samma system kan även användas för att upptäcka var maskinen befinner sig och om den stjäls.Om ingen spårsändare följer med maskinen kan man installera en – vanligen till en kostnad av endast ett par tusen, utöver en begränsad löpande abonnemangskostnad.”Om ingen spårsändare följer med maskin­en kan man installera en för ett par tusen.”

– Om man köper spårsändaren redknows Plus från oss kostar den 1 800 kronor exklusive moms, och sedan har man ett årsabonnemang på den på 432 kronor, berättar Peter Wedin, försäljningschef på spårsändartillverkaren Axtech.

En ringa summa med de flesta mått mätt, med andra ord. Dessutom besparar installation av spårsändare maskinägaren onödiga och dyra försäkringskostnader.

– Har man en gång blivit av med en maskin för två miljoner så finns risken att försäkringsbolagen höjer självrisken. Skillnaden om du har en spårsändare i maskinen är att du slipper självrisken hos de flesta försäkringsbolag – och din premie höjs vanligen inte, säger Peter Wedin.

One key – to rule them all. Maskintillverkarna har länge optimerat låslösningarna för att det ska bli så lätt som möjligt att transportera maskinerna. Stöldskyddet är rejält eftersatt.

Har man inte installerat någon startspärr, spårsändare eller annan stöldskyddsutrustning sitter man som entreprenör emellertid ofta i en svår sits. Sista utvägen om en maskin redan stulits är då vanligen ”djungeltrumman”. Det vill säga, att sprida foton och information om sin stulna maskin i grupper på Facebook eller andra forum. Det var faktiskt så Micke Björnfot fick tillbaka sin stora Cat-grävare, som stals när Björnfot var på semester på Kanarieöarna.

– Spridningen på mitt Facebookinlägg blev ju över 30 000 visningar, berättar Micke Björnfot entusiastiskt.

På samma sätt lägger även Larmtjänst upp bilder på stulna maskiner på sin webbplats. Men då kan förstås entreprenadmaskinen redan vara på väg att föras bort av tjuvar på täckt trailer. Om den inte har spårsändare förstås.

 

 

Text: Joakim Rådstöm Foto: Daniel Roos

Publicerad den: 2017.12.19

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare