maskinentreprenoren logo

Jag och min maskin

”Ibland måste vi ta dieseln i dunkar på båt”

När Tjörnbon Daniel Lilja åker till jobbet på morgonen kan det hända att det innebär en tur över havet i öppen båt. Arbetsplatsen kan ligga på en av kommunens 1500 öar.

placeholder
Linn Posse

Lästid:  0 min

article

Just nu bygger du terrass i Kållekärr. Vad ska det bli här?– Det ska bli en padelhall med fyra vanliga banor och en singelbana. Jag har varit med sen starten av bygget och fick börja med att täcka av. Sen lade vi markduk och just nu lägger jag ett lager 0–90 för att få rätt nivå, sen ska det på makadam.

– Vi är två personer från firman här, min svåger Herman Gustafsson sitter i hjullastaren. Målet är att vi ska bli klara före semestern, och det är lite tidspress för jag och min fru väntar vårt andra barn till midsommar.Är det här en typisk uppgift för dig?– Ja, det blir mycket husgrunder och enskilda avlopp. Det är mest den typen av jobb vi har på firman. Vi har två maskiner i den här storleken och några mindre.

– Vi är ungefär tio personer på firman och de flesta jobben är här i STO (Stenungsund, Tjörn, Orust reds anm). Det är väl hyfsat gott om jobb, men också gott om entreprenad­firmor så nog är det konkurrens om jobben.Tjörn är ju en riktig skärgårdskommun, har du varit ute på öarna och jobbat?– Det händer såklart. Då gäller det att ha koll på planeringen så att man har alla grejor till maskinen med sig och att grus och annat material kommer på plats. Det finns ett företag som har en stor pråm som klarar 60 ton och då kan vi köra ombord en lastbil med grävmaskinen på.Men hur tar du dig hem om kvällarna om du jobbar ute i skärgården?– Många öar har färjeförbindelse, men jag får ju inte åka färjan om jag måste ta med mig till exempel dieseldunkar till maskinen. Istället kan det bli att ordna transport med en mindre båt. På ön brukar vi ha en liten fyrhjuling så att vi kan transportera bränsle och annat.

– Den här typen av jobb tar naturligtvis längre tid än de på land, men det brukar folk vara beredda på. Vi försöker se till att de blir gjorda antingen på försommaren eller direkt efter semestern. Höst och vår är vädret inte så lämpligt och mitt i sommaren har vi ju ganska mycket badgäster på besök, då kan det bli krångligt att jobba.Du gick ju transportgymnasium, hur hamnade du i en grävmaskin?– Mitt första jobb var på en bergtäkt där jag körde lastbil, men jag fick också hoppa in i både grävmaskin och hjullastare och lärde mig att köra de maskinerna också.

– Med tiden blev jag alltmer intresserad av vad allt material som vi producerade skulle användas till och började fundera på att byta jobb för att lära mig mer om det. Olika sammanträffande gjorde att jag hamnade i Stefan Buscks firma. Köra maskin kunde jag ju redan och Stefan och mina kolleger har lärt mig resten av jobbet. Sen är jag ju inte rädd för att ringa folk och fråga.

– Jag sitter ju bara halva tiden i maskinen så det har varit viktigt att lära sig grovisjobbet också.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer