maskinentreprenoren logo

Jag och min maskin

Jag är inte orolig för Brexit

Maskinföraren Neil Stuchbury kan trolla...

writer image
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article

Maskinföraren Neil Stuchbury kan trolla med en rotortilt lika bra som en svensk. Det började med Engcon, men idag är han förälskad i Steelwrist. Och han föredrar Volvo.När Neil var 17 år började han på en yrkesskola i Wales för att få förarbevis och kunna börja som maskinförare. Kursen var fyra veckor, och tre av eleverna i klassen ansågs så bra att de fick hjälp att söka jobb. Neil var en av de utvalda.Du är skicklig med rotortilten, den ser man inte ofta i Storbritannien?

– Den förra arbetsgivaren jag hade investerade i Engcon och jag fick lära mig på jobbet på egen hand. Ganska snabbt insåg jag fördelarna, sedan har jag försökt att uppmuntra byggbolag att investera i det här verktyget. Det säger jag till alla. Min Steelwrist är enormt bra.Du kanske borde jobba på Steelwrist när du är så nöjd?

– Ha, ha… jag det hade jag älskat. Verkligen. Hade varit kul.Blir du eftertraktad som förare när du kan hantera rotortilten?

– Jo, på jobbet där jag är nu har jag föreslagit att vi ska använda detta och här ser ägaren att vi gör ett snabbare och bättre jobb än utan. Alla anläggare här är också nöjda, deras jobb har underlättats då jag kan göra mycket själv. För min del betyder det såklart att jag kan förhandla bättre med uppdragsgivaren. Det är inte så vanligt att maskinförare i Storbritannien kan hantera den här utrustningen på ett bra sätt.Du är egenföretagare, men äger inte maskinen?

– Ja, vi har något som heter Soul trader (ungefär enskild firma), och jag förhandlar vid varje projekt om ersättning för jobbet. Jag ser till att jag är helt försäkrad och finansierar pension och liknande, sedan ser min revisor till att jag får tillbaka moms på sånt som hör till bolaget. Jag äger inte maskinen dock.Är det vanligt att vara egenföretagare på det sättet i Storbritannien?

– Jo, det har blivit mycket vanligare. Jag skulle uppskatta att det är ungefär 50 procent av alla på bygget. Finns fördelar med det också. Gillar man inte jobbet eller arbetsgivaren så är det ju bara att flytta. Vi jobbar från 07.30 till cirka 17.00. Ibland längre på sommaren. Och också lördagar då och då.Du får betalt varje vecka, är det inte konstigt?

– Det är väldigt vanligt i byggbranschen i Storbritannien. Vi är vana vid det och tycker att det är lättare att hålla budget så. Om jag skulle få ersättning varje månad hade det känts som det var väldigt länge mellan gångerna. Jag föredrar att få betalt varje vecka.Är det mycket snack om Brexit nu, även på arbetsplatsen där du jobbar?

– Nej, det tycker jag inte. Vi pratar inte mycket om det här. Tror de flesta är ganska lugna och inte oroliga. Byggbranschen kan nog rulla på ändå med eller utan EU. Jag är i varje fall inte orolig för Brexit. Kanske blir det lite färre utländska byggnadsarbetare, och det leder väl i så fall till fler brittiska jobb.

Text: Micael Appelgren

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer