När Paul Persson bromsar svängen lagras energin i en stor kondensator och frigörs igen vid nästa acceleration.

Publicerad den: 2018.9.18

”Jag upplever att hybriden är stark i svängen”

Jag och min maskin: När Paul Persson bromsar in svängen börjar gröna pilar flöda i grävarens monitor. Pilarna berättar att maskinen nu omvandlar rörelseenergi till elkraft.

Låst innehåll

Maskinen är en hybridgrävmaskin från Komatsu. Förutom den vanliga dieselmotorn har grävmaskinen även ett system för att ta tillvara rörelseenergi som annars bromsas bort.

När bomsvängen bromsas omvandlas rörelseenergin till elektricitet i en generator och lagras en kort tid i en stor kondensator. När maskinen sedan behöver effekt töms kondensatorn och via en elmotor får maskinen mer effekt. Detta ger enligt tillverkarna ett tillskott på 53 kilowatt.

Sedan Komatsu rullade ut sina första hybridmaskiner har företaget sålt flera tusen maskiner med kombinerad drivkraft från diesel och elektricitet runt om i världen.

En av dom körs av Paul Persson. Han har kört sin hb 365-3 sedan den var ny 2016.

Hur tycker du att maskinen är att arbeta med?
– Det skiljer faktiskt inte så mycket från min förra maskin, en Volvo ec 250. Det är klart att den är tyngre och det tycker jag är bra.

Märker du något av att det är en hybridmaskin?
– Jag upplever att den är stark i svängen. Kanske den svarar lite snabbare också, men det är egentligen inte någon större skillnad.

Rörelseenergin som bromsas bort när svängen bromsas omvandlas till elenergi som lagras i en stor kondensator. Det är ju ett extra system på maskinen, innebär det några problem?
– Nej, vi har inte haft några barnsjukdomar alls på maskinen. Inte heller de dagliga servicerutinerna har påverkats av det. Jag tänker egentligen inte på att det är en hybridmaskin i det vanliga arbetet.

Har ni räknat på bränsleförbrukningen, Komatsu menar ju att den ska minska med cirka 20 procent jämfört med systermaskinen 360?
– Jag har faktiskt inte räknat, men inte är den törstig inte.

Tillverkarna menar att produktiviteten är högre på den här maskinen eftersom de optimerat oljeflödet för kombinerade rörelser. Är det något du märker?
– Nej, jag tycker nog att den är ganska jämförbar med andra maskiner.

Den är också utrustad med motorstyrning, har det betydelse?
– Jag märker tydligt att den automatiskt går ner i varv när jag inte kör för fullt. Det sparar såklart energi och gör också att ljudnivån går ner.

Du har ju jobbat i cirka tjugo år som grävmaskinist, hur tycker du att arbetsmiljön är i hytten jämfört med andra maskiner?
– Det är bra. Nästan lika bra som Volvo.

Hur kommer det sig att du hamnade i en grävmaskinshytt från början?
– Min far var grävmaskinist och när jag gjorde lumpen fick jag förarbevis för hjullastare. Det kompletterade jag sedan med grävmaskin.

Vilken typ av jobb tycker du bäst om?
– Jag satt i hjulgrävare förr, nu är det bandgrävare och jag tycker att det är bättre eftersom jag slipper köra så mycket på väg. Jobbet är roligt, det är olika varje dag. Just nu bygger vi en ny spårväg från Lunds station till ess. Annars blir det mycket avlopp runt om i Skåne.

Text och foto: Sofia Barreng

Publicerad den: 2018.9.18

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare