Publicerad den: 2018.9.18

Klimatskräck – nu även ett problem för branschen

Låst innehåll

Ni vet den där känslan när man får för mycket av det goda? När julbordets alla små läckerheter – skärgårdssill, rökt lax, småvarmt, julöl och nubbe, Ris à la Malta och fan och hans moster – tillsammans bildat en stor å och stoppat upp både kranskärl och fortsatt aptit?

Precis så känns det nu efter sommaren 2018, tycker jag, när klimateffekten har slagit till med full kraft över hela landet. När allt det som kändes härligt och begärligt – såsom sol och högsommarvärme – plötsligt blir… för mycket. Det längsta högtrycket uppmätt någonsin i Sverige. Skogsbränder på hundratals platser över hela landet. Vattenbrist. Problem med strejkande klimatanläggningar på sjukhus och andra viktiga institutioner.

Klimatuppvärmningen är här. Den är orsakad av oss människor och våra koldioxidutsläpp, den är gradvis alltmer påtaglig och den är i slutänden mycket farlig för oss, våra barn och kommande generationer.

Ett sätt att bemöta krisen på är att gräva ned sig och familjen i ett djupt skyddsrum och sitta ut de närmaste 100–200 åren. Ett annat är att kavla upp ärmarna och sakta men säkert börja jobba för vår långsiktiga överlevnad. Typ, färre bilturer och fler med cykel, färre och kortare utlandsflygresor, mer vegetariskt på bordet och så vidare. Tagelskjortan på, alltså, men absolut genomförbart.

Detta gäller också arbetslivet. Och för en miljömedveten maskinägare blir snabbt drivmedelsfrågan en stötesten. Länge hette det ju att man var miljövän om man körde dieselfordon (rattar för övrigt en diesel-Citroën själv), men så kom man på att kvävepartiklarna i dieseln var farliga. Så nu, helt plötsligt, haglar istället kritiken mot entreprenadbranschens favoritbränsle.

Biodiesel kan vara en väg framåt, men här behövs mer forskning och utveckling. Dessutom måste man då börja prioritera skogsresurser för bränsleframställning, vilket är svårt då skogen behövs även för timmer, pappersmassa och annat.

Återstår så elmotorer, där Volvo kommer att börja rulla ut små och medelstora elgrävare redan från och med nästa år. Och i Norge håller entreprenadmaskinssäljarna nasta på att utveckla bränslecellsdrift av Hitachigrävare.

Redan nu finns emellertid de första batteridrivna grävarna på marknaden. Pon Equipment visade nyligen upp den batteridrivna bandgrävmaskinen Caterpillar 323F Z-line på Svenska Maskinmässan på Solvalla. Maskinen kan jobba sju timmar på en enda laddning. Och för de som har diesel-grävare men vill hoppa på eltåget (så att säga), kan Pon erbjuda konvertering av den existerande motorn i efterhand. Tröst i klimatskräckens tid.

Joakim Rådström

Publicerad den: 2018.9.18

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare