maskinentreprenoren logo

Branschnytt

Kommuner kör elektrisk hjullastare

I Fagersta har Norra Västmanlands...

placeholder
Linn Posse

Lästid:  0 min

article

I Fagersta har Norra Västmanlands Kommunalteknikförbund (NVK) använt en elektrisk hjullastare för vissa jobb. Bakgrunden är att Sverige ska bli fossilfritt.Projektet Fossilfritt 2030 samlar kommuner och regioner i Uppsala, Västmanland och Södermanlands län som vill arbeta med omställningen till en fossilfri transportsektor. Deltagarna i projektet har fått erbjudande om att prova på eldrivna arbetsmaskiner. Norra Västmanlands Kommunalteknikförbund har valt att testa den elektriska hjullastaren Kramer 5055E i december 2019. Testet genomfördes under cirka tre veckor i den ordinarie verksamheten. Den låga ljudvolymen samt maskinens styrka lyfts fram av personalen som de främsta fördelarna.Batterierna laddas med en vanlig trefaskabel vilket tar cirka 6 timmar. Det gav i testet cirka 3 timmars ihållande körning vid en utetemperatur om 0 – 5 minusgrader. Vid hård körning med tung last tog batteriet slut på 1,5 timme. Under sommarhalvåret och vid väder som inte kräver uppvärmning och strålkastare uppskattas körtiden till cirka 7 timmar om dagen förutsatt att maskinen kan laddas över lunch.Klimatnyttan efter 5 000 drifttimmar beräknas till cirka 77 ton CO2-ekvivalenter per hjullastare som byts från diesel till el. Det motsvarar bilkörning under ett år hos 42 dieselbilar som drivs av svensk genomsnittsdiesel år 2018, enligt projektet. – Syftet med insatsen är att synliggöra att fossilfria arbetsmaskiner på el finns och ofta kostar mindre i längden än motsvarande dieselmaskin. Likt elbilar är de lite annorlunda än en dieselmaskin vilket gör att de ibland passar bättre eller sämre i verksamheten. Det är därför som vi vill erbjuda testperioder i projektet, säger Björn Isaksson, projektledare BioDriv Öst. Projektet Fossilfritt 2030 syftar till att rusta och stötta deltagande kommuner och regioner i omställningen till fossilfria och effektiva transporter. Projektet finansieras av Tillväxtverket via den Europeiska Regionala utvecklingsfonden samt ett antal länsstyrelser, med flera. BioDriv Öst är ett nätverk som driver omställningen till fossilfria transporter i sex län i östra Mellansverige. Satsningen drivs av samverkansorganisationen Biogas Öst.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer