maskinentreprenoren logo

Branschnytt

Laddat för eldrift i Visby

Världens första trådlösa laddväg för...

placeholder
Daniel Gunnarsson Greis

Lästid:  0 min

article

Världens första trådlösa laddväg för elbilar byggs just nu utanför Visby. En eldriven buss och en lastbil ska testas på sträckan.Det rör sig om 1,6 kilometer av den drygt 4 kilometer långa sträckan mellan centrala Visby och flygplatsen som ska elektrifieras av projektet Smartroad Gotland. På sträckan ska man sedan testa en eldriven buss och en lastbil.– Vi är förväntansfulla över att äntligen få installera vår teknik i en autentisk vägmiljö efter att ha visat att den fungerar perfekt i testmiljö. Som en del av processen, så växlar vi nu också upp till massproduktion av spolarna som en del i full kommersialisering av vår teknik, säger Oren Ezer, CEO på Electreon wireless i ett pressmeddelande.Tekniken bygger på så kallad induktionsteknik som möjliggör trådlös överföring av energi. Det betyder att fordon laddas samtidigt som de kör, men utan någon synlig kontaktledning. Det finns idag elektrifierade vägsträckor i Sverige, exempelvis Electric highway i Sandviken som öppnade 2016. Men skillnaden är att medan vägen i Sandviken har en stor kontaktledning i luften, likt sådana som finns över järnvägen, medan vägen på Gotland inte har några synliga strömskenor eller luftledningar. Istället är tekniken dold under marken.– Vi tror att denna teknik har potential att bli standard för vägar i framtiden, och vi vill bidra med våra kunskaper för att detta skall kunna ske. NCC har erfarenhet från andra elvägslösningar som bidrar till att göra anläggningen av Smartroad Gotland framgångsrik. Tekniken visar redan imponerande resultat, säger Stefan Hörnfeldt, affärschef eroad, NCC InfrastructureMan börjar med att fräsa ett tio centimeter djupt spår i asfalten, sen placerar man kopparspolarna och elledningarna i spåret som sedan asfalteras över. På ytan syns ingen skillnad på vägen, men elektriska fordon som försetts med en laddare kan laddas trådlöst när de passerar den elektrifierade sträckan.Mottagaren kan installeras på alla typer av elfordon, men till en början kommer en elbuss att köra passagerare till och från flygplatsen och en lastbil kommer också trafikera sträckan för att testa systemet.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer