banner
Ljungby Maskin lanserar en hjullastare i järnvägsutförande. En nyhet är att man kan välja om man vill ha drift på gummihjulen eller på järnvägshjulen. Foto: Ljungby

Publicerad den: 2017.9.4

Ljungby med drift på järnvägshjulen

Låst innehåll

Ljungby Maskin har utvecklat en hjullastare för arbete på järnvägsräls. Maskinen kan drivas med gummihjulen, men har även drivning på järnvägshjulen.

– Banägare i främst södra Sverige har börjat ställa krav på att spårgående maskiner ska ha drivning på järnvägshjulen. Man vill undvika risken för skador på växlar och annan utrustning. Vi är första tillverkare att erbjuda den möjligheten, säger Benny Granath som är marknadschef på Ljungby Maskin.

Ljungby Maskin Rail System är monterat på företagets L15 hjullastare.Vid rälsdrift drivs främre järnvägshjulen av separata hydraulmotorer med kedjedrift och det innebär att gummihjulen inte behöver driva eller vara i kontakt med rälsen. Detta gör att skador på växlar och annan känslig utrustning kring rälsen kan undvikas.

Maskinen kan även köras i spårföljarläge och då sker all drivning med hjälp av gummihjulen.
Markfrigången är 145 millimeter mellan järnväg och gummihjul. Järnvägsdriften kan frikopplas vid körning med gummihjul. Systemet kan demonteras om maskinen inte skall ha rälsfunktion.

All reglering av systemet sker från hytten och kontrolleras av maskinens styrsystem.
Den bakre rälsaxeln har en pendlingsfunktion för optimal rälsföljning, men kan även mekaniskt låsas i plant läge. Midjestyrningen låses automatiskt vid rälsdrift.

Text: Lars-Olof Tandberg

Publicerad den: 2017.9.4

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare