Maskintest: Doosan DL420-5 CVT

Pris: 2 390 000 kr


Snittbetyg:

4.4

Specifikationer


Tekniska data

Vikt:
24 ton

Motor:
Scania DC09,Steg IV utan DPF

Effekt:
232 kW (311 hk)

Transporthastighet:
40 km/t

Brytkraft:
220 kN

Ljudnivå i hytt:
68 dB

Ljudnivå externt:
104 dB

Tipplast rak:
18 440 kg

Tipplast sväng:
16 280 kg

Lyfthöjd:
4 350 mm

Dumphöjd:
3 100 mm

Dimensioner

Längd:
8 910 mm

Höjd:
3 535 mm

Bredd:
2 985 mm

Standardutrustning








Byggbranschen misstänker att den egna branschen inte fungerar.

Publicerad den: 2018.10.17

Koreansk lastare med svensk touch

Doosan DL420-5 CVT: Testmaskin den här gången är en 25-tons lastmaskin som har ett spännande koncept. Under huven sitter en 5-cylindrig Scania som enligt tillverkaren drar 25 procent mindre bränsle med hjälp av en kontinuerlig variabel växellåda som kan växla mellan en hydrostatisk transmission och en automatisk växellåda. Helhetsintrycket är positivt även om det finns saker som jag stör mig lite på.

Denna artikel är låst för icke-prenumeranter

Vill du börja prenumerera på sveriges bullrigaste tidning? Teckna din prenumeration av Maskinentreprenören nu!

Börja prenumerera

Är du redan prenumerant? Logga in

Hytt: När jag kliver in i hytten så är det med hjälp av stadiga handledare och bra halkskydd. När jag sätter mig i hytten reagerar jag direkt på vilken bra sikt det är, stor framruta, stora backspeglar i kombination med en tydlig backkamera gör att jag har jag koll.

ANNONS:

Stolen är bekväm och erbjuder tillräckligt med inställningar. Armstöden är rejäla och går att justera i höjd, längd och i vinkel. Knappar och reglage nås enkelt och med en modern och tydlig display får jag en bra uppsikt över inställningar och varningsmeddelanden.

Det jag kunnat önska är en lite längre hytt för att ge möjlighet att dra tillbaka stolen för att förenkla i och urstigning. Men det som stör mig mest är ett irriterande vinande ljud i hytten vid gaspådrag, i en annars trevlig förarmiljö.

Hydraulik: I arbete visar det sig snart att hydrauliken är mycket lätthanterlig. Första momentet blir att planera ut sand och när jag jobbar med skopan för att kompensera ojämnheter svarar maskinen lugnt och precist. Nästa test blir att jobba i bergkross. Precisionen finns där och nu märker jag att det finns styrka också. Utan att protestera jobbar man sig in i högen. Slutligen prövar jag hur maskinen klarar att bära material. Med full skopa går maskinen mjukt och stabilt även på lite ojämnt underlag.

Motor och drivlina: Här hittar jag lite spännande saker. Motorn som driver den här koreanen är som sagts en 5-cylindrig Scania steg 4 (med addblue) utan partikelfilter på 311 hästkrafter. Den erbjuder arbetslägena Power, Standard och Economy. Vid testkörningen klarade den sig väldigt långt på arbetsläge Economy. Finns även ett automatiskt avstängningssystem som kan konfigureras mellan 3 och 60 minuter. Bra.

Detta är den första Doosan som har en kontinuerlig variabel växellåda som kan växla mellan en hydrostatisk transmission och en automatisk växellåda baserat på motorns varvtal. Vid lägre varvtal utnyttjar maskinen den hydrostatiska delen och när motorvarvtalet stiger växlas det automatisk till växellåda.

Maskinen känns balanserad, jobbar lugnt och när jag begär mer kraft i högen går den mjukt över till ”digging mode”. Men framförallt ska den här lösningen ge en bränslebesparing på 25 procent enligt tillverkaren och då börjar det bli riktigt intressant.

Service och underhåll: Här har man valt att använda traditionella plåtluckor runt motorrummet istället för en glasfiberhuv. Fördelen är hållbarheten och möjligheten att byta en lucka istället för en hel huv vid skada. Nackdelen är att det blir fler moment för att komma åt. Åtkomsten vid daglig tillsyn är bra med genomtänkta placeringar och stora luckor. Lås, gångjärn och spärrar är rejäla. Platserna för påfyllnad av vätskor är lättåtkomliga. Tanklock och huvudströmbrytaren sitter bakom en låsbar lucka bak på maskinen, där man också enkelt kommer åt att fälla ut kylfläkten för rengöring.

Text: Göran Westerberg Foto: Ryno Quantz

Publicerad den: 2018.10.17

Betyg: Doosan DL420-5 CVT


Hytt

Sikt

Utrymme

Ergonomi

Instrumentering

Hyttklimat

Hydraulik

Följsamhet

Snabbhet

Styrka

Motor/drivlina

Snabbhet

Service

Daglig service

Åtkomst vid service

Totalt snittbetyg

4.4

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare