Maskintest: Doosan DX170W-5

Pris: 1 840 000 kr


Snittbetyg:

4.5

Specifikationer


Tekniska data

Tjänstevikt
18,7 ton

Motor
Doosan DL06P

Effekt
113kW (152hk) vid 2000 varn

Hastighet
40km/h

Ljudnivå hytt
70 dB

Extern ljudnivå
100dB

Kapacitet

Max. grävdjup
5745 mm

Max. räckvidd
9090 mm

Max. grävhöjd
10045 mm

Standardutrustning








Publicerad den: 2016.8.9

Lättkörd och smidig med pålitlig hydraulik

Doosan DX170W-5: Grundkraven på en hjulgrävare är att den är lätt och smidig att köra med och att hydrauliken gör det jag vill utan oförutsedda rörelser. Doosan har här fått till en maskin där motor och hydraulik jobbar väldigt bra ihop. Det gör att jag som förare känner mig trygg. Mindre bra är svåråtkomliga knappar under armstöd och en tung motorlucka.

Denna artikel är låst för icke-prenumeranter

Vill du börja prenumerera på sveriges bullrigaste tidning? Teckna din prenumeration av Maskinentreprenören nu!

Börja prenumerera

Är du redan prenumerant? Logga in

Hytt

En mycket trevlig hytt som är lätt att komma in i. Riktigt stora rutor i kombination med smala hyttstolpar ger bra sikt både framåt och åt sidorna. Framrutan gick lätt att skjuta upp i taket.

Styrspakarna är bra placerade ihop med armstöden och stolen är mycket behaglig att sitta i och lätt att justera. Displayen har tydliga mätare som delar utrymme med backkameran. Menyerna är lättförståeliga och enkla att ta sig in i.

ANNONS:

Något jag saknade i hytten var fack eller lådor för telefon, kaffemuggen och annat som kan vara gött att lägga i från sig. Och när jag ändå är igång och gnäller lite – varför måste maskintillverkarna envisas med att sätta en massa knappar under armstöden? Det måste finnas bättre och enklare lösningar.

Ratt och pedaler sitter väldigt bra placerade. Att ratten är smal i sin konstruktion gillar jag eftersom det gör sikten framåt bättre. Här slår mig en sak – när maskinen som här har svängning av hjulen i en rulle på joysticken, då borde det med ett enkelt handgrepp gå att lyfta bort ratten om man vill. Tekniken finns redan i racingbilar.

Hydraulik

Ibland är det svårt att veta vad som menas med bra hydraulik. I det här fallet innebär det att hydrauliken inte hittar på några oförutsedda rörelser. Det gör att jag som förare känner mig trygg med maskinen. Den har även den snabbhet och styrka som krävs.

För mig som förare är det viktigt att maskinen är lätt och smidig att köra och att jag mår bra efter en lång arbetsdag. Det gör jag i den här maskinen.

Motor/Drivlina

Dosan DX170W har en 6-cylindrig motor på 113,3 kilowatt (152 hästkrafter). Som motorsportfantast är det något med ljudet från en 6-cylindrig motor som tilltalar mig. Många tillverkare går ju ner i både volym och antal cylindrar för att jaga bränsleekonomi, men jag upplevde inte testmaskinen som någon bränslebov utifrån de jobb vi utförde tillsammans.

Drivlinan är en powershift som har tre lägen – kryp, låg och hög – med hastigheter från 3 till 37 kilometer i timmen. Testrundan runt Kinnekulle bjuder på både uppför och nerför och maskinen klarade det utan problem.

Motor och hydraulik jobbade väldigt bra ihop, vilket kan förklara den behagliga ljudnivån.

Service/daglig tillsyn

Stora luckor på sidorna och över motorn gör det enkelt att komma åt vid den dagliga kontrollen, liksom vid service och reparationer. Bra fungerande handtag på samtliga luckor. Ett litet minus blir det för att motorluckan var något tung att lyfta upp.

”Det gör att man kan stå på dom vid service, för att inte tala om när man skall klättra upp i hytten.”

Något jag gillar skarpt är konstruktionen av undervagnen. Den har rejäla förvaringslådor och dessutom stänkskärmar som är rejält konstruerade i robust metall. Det gör att man kan stå på dom vid service, för att inte tala om när man skall klättra upp i hytten. Här blir det mycket väl godkänt – MVG helt enkelt!

Maskintestare: Ronny Larsson Foto: Sören Johansson

Publicerad den: 2016.8.9

Betyg: Doosan DX170W-5


Hytt

Sikt

Utrymme

Ergonomi

Instrumentering

Hyttklimat

Hydraulik

Följsamhet

Snabbhet

Styrka

Motor/drivlina

Transporthastighet

Service

Daglig service

Åtkomst vid service

Totalt snittbetyg

4.5

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare