Maskintest: Volvo EC 220 EL

Pris: 1 590 000 kr


Snittbetyg:

4.5

Specifikationer


Teknisk data

Vikt:
24t (beroende på utrustning)

Motor:
D6J

Max räckvidd:
9 930 mm

Grävdjup:
6 730 mm

Grävkraft:
99 kN

Bomlängd:
5,7 m

Sticka:
2,9 m

Bredd:
2 990 mm

Bandbredd:
600 mm

Standardutrustning










Foto: Sören Johansson

Publicerad den: 2020.9.10

Nästan inga fel alls på denna maskin

Denna artikel är låst för icke-prenumeranter

Vill du börja prenumerera på sveriges bullrigaste tidning? Teckna din prenumeration av Maskinentreprenören nu!

Börja prenumerera

Är du redan prenumerant? Logga in

Hytt:
Komforten i Volvos hytt är ju som vanligt bra med stor dörröppning som gör det lätt att stiga in och även komma på plats i stolen. När jag väl är där så har jag gott om utrymme för fötterna och pedalerna sitter fint placerade i mitten och har även två stöd där man kan få avlasta fötterna; det tycker vi om…
Stora tilltagna rutor och smala hattstolpar gör ju också att sikten och kontrollen runt maskinen blir kanon, sen med bra placerade back/sidokameror blir det ju ännu bättre. Ergonomiskt bra placerade körspakar och armstöd. En sak som gör mig glad är att nästan alla knappar sitter placerade långt ut på höger sida, finns inget som retar mig så när man måste leta och lyfta på kläder man har på sig för att finna dessa. I och för sig inget nytt för Volvo som haft detta ett antal år tillbaka. Komforten, klimatet, värme/kyla är det bara att lyfta på hatten för. Volvo är bra på detta. Det gäller ju att vara rädd om föraren som sitter många timmar bakom spakarna. Vi får heller inte glömma att maskinen har en mycket fin display som gör det lätt att kontrollera maskinens status.

Foto: Sören Johansson

Hydraulik:
Som vanligt så tycker jag att Volvo levererar en stabil hydraulik; är snabb när det behövs och det går även att smygköra när det skall finliras runt brunnar, kablar och ledningar. Skulle tro att mycket av detta beror på att hydraulsystemet är helt elektroniskt styrt med ett avancerat ECO-läge som skall matcha motors kraft och minska effektförlusterna.


Maskinen har också olika körlägen att välja på för olika arbetsuppgifter. Som förare vill man ju att maskinen skall vara lättsam att köra och inte belasta axlar och rygg onödigt. Här har man lyckats riktigt bra.

Foto: Sören Johansson

Motor/drivlina:
Maskinen har en D6 Steg V-motor med en bruttoeffekt på 129 kW. Naturligtvis även den senaste tekniken för bästa bränsleförbrukning och utsläpp (AdBlue) Undervagnen är kraftig och ger tillförlitligheten i krävande terräng. Och en frigångshöjd som jag tycker är ok. Stabiliteten känns bra vid full räckvidd och full skopa/tiltrotator. Två hastigheter, låg: 3,5 km/h hög: 5,7 km/h. Max lutning 365 grader.

Foto: Sören Johansson

Service och daglig tillsyn:
Här tycker jag att Volvo har varit bra på att göra det så lätt som möjligt för service. Stora luckor att öppna för att checka den dagliga tillsynen. Halkfria stålplåtar som gör säkerheten bättre för maskinföraren, det gillar vi. För­aren har också järnkoll på service i displayen i hytten.
Så det finns inga som helst undanflykter för att inte ha koll på maskinens status.

Text: Ronny Larsson Foto: Sören Johansson

Publicerad den: 2020.9.10

Betyg: Volvo EC 220 EL


Hytt

Sikt

Utrymme

Ergonomi

Instrumentering

Hyttklimat

Hydraulik

Följsamhet

Snabbhet

Styrka

Motor/drivlina

Transporthastighet

Service

Daglig service

Åtkomst vid service

Totalt snittbetyg

4.5

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Maskinentreprenören