Maskinerna har blivit komponenter i ett system med kontrolloperatör som förare. Illustration: Volvo CE

Publicerad den: 2018.10.17

När teknikutvecklingen springer förbi affärsmodellen

Spaning: Skanska och Volvo CE:s samarbete runt projektet Electric Site med autonoma och elektriska maskiner har fått stor medial uppmärksamhet. Utmaningarna är dock fortfarande många.

Låst innehåll

När det i slutet av augusti var invigning av projektet Electric Site fanns samtliga toppchefer från både Volvo och Skanska på plats, och till och med regeringen skickade dit innovations- och näringsministern Mikael Damberg. Två tunga väletablerade svenska börsföretag i samarbete om framtidens spetsteknik är en stor sak som engagerar många. Staten har dessutom via Energimyndigheten gått in med 65 miljoner kronor i projektet.

– Vi är duktiga i Sverige. Vi har stora fordonsaktörer, och vi har företag som leder 5G-utvecklingen. Prestigelösa samarbeten av den här typen leder till framgång, sa Damberg.

ANNONS:

Därefter invigdes projektet med att Volvocheferna Melker Jernberg och Martin Lundstedt, Skanskachefen Anders Danielsson och Mikael Damberg kopplade ihop två elkablar. Nu var det i gång.

Eller inte. Projektet har egentligen pågått sedan 2010. I september 2016 visade Volvo CE för första gången upp de autonoma elektriska minidumprar som ingår i projektet för konkurrenter och branschpressen. Det skedde i Eskilstuna under ett event som hette Volvo Xploration Forum. Målet var då att maskinerna skulle vara i skarp produktion inom två år. Därav invigningen vid Skanska anläggning Vikan kross i Göteborg i augusti 2018. Men det enda som gick att se efter att elkablarna var ihopkopplade var en ensam liten minidumper som yrvaket rullade och blinkade och försiktigt körde nerför en backe utan ett gruskorn i korgen.

Melker Jernberg, vd
för Volvo CE.

Det är en bit kvar till skarpt läge, med andra ord. Maskinerna är prototyper och det hela är helt enkelt ett forskningsprojekt där aktörerna fortfarande lär sig, justerar och testar nya lösningar. Det finns potential men de stora utmaningarna är egentligen inte de tekniska, utan strukturella och kommer att tvinga Volvo CE att utveckla sin affärsmodell.

Själva systemet fungerar såhär:
Maskinparken består av åtta autonoma elektriska minidumprar med beteckningen HX2; en hybridgrävare EX1 (konverterad EC 750), samt en helt ny typ av hybridhjullastare LX1 (separata hjulmotorer). Dumprarna rullar själva upp och laddar sina batterier efter varje cykel innan de går ut igen. Grävaren tar sin el från en kabel. Hjullastaren har litiumbatteri som klarar 30 minuter utan dieseldrift.

För att ”snurra” runt krossverksamheten med dessa maskiner behövs två maskinförare samt en helt ny yrkesgrupp – kontrolloperatör, som övervakar cykler och arbetsplats. Ett skift med en minidumper kontinuerligt i läge under primärkrossen för att lasta av vid en mellanstation. Samtidigt lastar hjullastaren dumprar därifrån för vidare färd till sekundärkrossen. Under andra skiftet har material från primärkrossen i tidigare tester fraktats på transportband till mellanstationen. Oklart om det blir samma system i Skanskakrossen nu. Om något oförutsett inträffar kan kontrolloperatören slå av processen och dumprarna kan även slås av från hjullastaren.

Rent tekniskt är det nog ingen som tvivlar på att det här kommer att fungera. Maskinerna är i det stora hela byggda med kända komponenter inom Volvokoncernen. Att få automona maskiner att röra sig inom stängda arbetsplatser är enklare att lösa än självkörande bilar ute i trafik. System med GPS och radar och optiska mätinstrument (lidar) är relativt mogen teknik. Det svåra är att få de olika systemen att fungera i täktens ogästvänliga miljö.

Den stora utmaningen för Volvo CE blir att utveckla sin affärsmodell för att kunna sälja konceptet. Efterfrågan finns. Men den kompetens som krävs för att ställa upp systemet i olika täkter runt om i världen kräver övervakning, service och underhåll, samt tekniskt kunnande som få utanför projektet har idag. Dessutom finns en maskinleverantör mellan Volvo och slutkunden som ska vara inblandad.

– Här levererar vi ju inte maskin, utan ett system. Det kommer att kräva andra och nya kompetenser. Det är vi medvetna om och arbetar med. Både vi, kunderna och leverantören kommer att behöva utveckla oss, säger Melker Jernberg, vd på Volvo CE.

Uwe Müller, som är projektledare för Electric Site på Volvo CE har självfallet redan funderat i dessa banor:

– Vi får se. Volvo CE kanske blir systemägare, maskinerna ingår i ett system som vi säljer. Det krävs att man som täktägare har stora volymer om det ska bli lönsamt och fungera effektivt.

Tomas Kuta som ansvarar för att utveckla marknad och försäljning globalt på Volvo CE säger att det är ett känsligt läge som kräver försiktighet just nu. Volvos leverantörer kommer inte jubla om de passeras och Volvo CE går direkt till kund med maskiner och system. Självklart vill man ha med leverantörerna på tåget på något sätt. Men hur är högst oklart i dagsläget. Tekniken är ny och kräver kompetens som inte finns utanför projektet ännu.

Men samarbetspartnern Skanska är tydliga. Andreas Sunesson som är Skanskas man i projektet säger såhär:

– Som jag ser det är det inte maskiner vi efterfrågar. Vi vill ha en funktion. Det är det vi efterfrågar. Det kräver andra kompetenser och andra affärsmodeller än i dag.

Taggar: , , , , , ,

Text och foto: Micael Appelgren

Publicerad den: 2018.10.17

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare