SACE i Sverige ska vara med och påverka teknikutvecklingen. Branschansvarig Calle Beckvid och ordförande Niklas Nillroth kommer att få mycket att göra de kommande åren.

Publicerad den: 2018.5.14

Ny teknisk era på agendan under Intermat i Paris

Nyhet: Tillverkarna är överens: De kommande åren förändras branschen i grunden. Vissa menar till och med att det kommer krävas psykologiskt stöd för de som får svårt att anpassa sig.

Låst innehåll

Det är inte många svenskar som vet vad organisationen SACE är för något. Det är knappt folk i branschen vet. Men just nu kan detta vara den viktigaste sammanslutningen som finns för de som ska vara med och påverka hur maskinentreprenörernas bransch kommer att utvecklas i Sverige – och globalt.

– Medlemsföretagen i SACE omsätter 28 miljarder tillsammans om året, säger Calle Beckvid, branschansvarig på SACE, som står för Swedish Association for Construction Equipment.

SACE är i sin tur medlem i den europeiska organisationen för tillverkare CECE. Och om två år – 2020 – kommer svenske Niklas Nillroth att bli ordförande för CECE. Det är enormt viktigt, för det tekniksprång som sker i branschen just nu är omskakande för både tillverkare och användare.

– Vi kommer att behöva arbeta med att SACE syns mer nu. Det nationella nätverk som SACE är kommer att bli viktigt i kontakterna på europanivå med CECE. Den stora frågan framöver kommer att handla om automatiseringen, eldrivna maskiner, och digitaliseringen i stort. Inom CECE behöver vi arbeta med relationerna mellan tillverkare och användare, och diskutera med beslutsfattare i Europa hur de nya regelverken runt detta ska se ut, säger Niklas Nillroth, som till vardags är global miljö och hållbarhetschef för Volvo CE.

Calle Beckvid igen:

– Allt står och väger nu. EU-kommissionen driver på hårt om digitala effektiviseringar, men det är saker som måste regleras. Till exempel om det är tillverkaren eller användaren som ska äga data-informationen. Regleringar behövs skyndsamt.

Att branschen kommer att få se fler autonoma maskiner och mer eldrift, det är Niklas Nillroth säger på:

– Tekniken finns där. Våra maskiner behöver heller inte vara ute i trafik, och gruvindustrin är redan långt framme. Så det är åt det hållet vi går. El är också mer effektivt än diesel om man ska vara ärlig. Men det måsta vara rätt el miljömässigt, om det ska bli relevant.

I dag är det italienaren och Komatsus Enrico Prandini som är ordförande för CECE. Han talar om en ny era.

– De närmsta två åren kommer den digitala revolutionen i branschen vara en prioriterad fråga. Det är inte tekniken som sådan som är det svåra, utan hur vi lyckas får användare som kunder och maskinförare att klara av utvecklingen. Jag ser det som en stor chans att både förändra branschens image och bli mer attraktiv för nya människor som tidigare valt bort branschen.

Och sedan säger Prandini något som inte sagts högt förut:

– Att klara den här förändringen är en stor uppgift. För oss tillverkare men även för de maskinförare som är äldre. Det kan bli svårt att hantera det faktum psykologiskt att behöva gå få från att vara förare till kontrollant med de nya system som kommer nu.

Det finns några företag som har gjort ett ryck och lämnat resten bakom sig, åtminstone tillfälligt. Volvo CE, Caterpillar och Komatsu, sticker ut. Dessa tre bolag rör sig mot den nya tekniken i hög fart och utan rädsla.

På en presskonferens under Intermat förklarade Komatsus Europachef Masatoshi Morishita att bolaget nu säljer totallösningar, inte produkter. Fem år efter lanseringen av Komatsus automatiserade ”intelligenta maskin (”PC210LCi-11) finns 4 150 maskiner ute hos kunder. Mest i Japan, men fransmännen har köpt 100 totalt, och de som en gång har köpt kommer tillbaka, enligt Morishita.

– Maskinen är snabb och exakt. Nästa generation, med eldrift, utvecklas nu, även om vi är i ett tidigt stadium, bekräftar Morishita.

Volvo CE var också på plats på Intermat och bolagets nye vd Melker Jernberg gjorde debut, kan man säga. På presskonferensen valde Jernberg också att ta upp det han kallar ”megatrender”:

– Vi ser ökad urbanisering och krav på säkerhet. Miljöfrågor är centrala. Vi ser ett teknikskifte nu och det är en väldigt spännande tid med utmaningar där förändringarna går fort. Vi kan nu alla vara del i att bygga en bättre värld, sa Jernberg.

Melker Jernberg menar att Volvo CE nu också ser sig som ett bolag som är där för att hjälpa samhället att lösa problem.

– Volvo CE har investerat stort i forskning och utveckling på det här området. Totalt har vi 10 000 ingenjörer i Volvo Group som arbetar med de här sakerna. Vi är redan långt framme på flera områden, sa Jernberg.

Taggar: , , ,

Text och bild: Micael Appelgren

Publicerad den: 2018.5.14

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare