Det är en välmående bransch väldens maskinentreprenörer kommer att möta på Bauma i april. Enorma summor har gått till forskning och utveckling, samt företagsköp de senaste två åren. Siktet har varit inställt på att utveckla de digitala tjänsterna.

Publicerad den: 2019.3.18

Oroväckande innovationer väntas på Bauma i april

Branschnytt: Bristen på maskinförare i industriländerna tvingar fram omskakande tekniska lösningar. Årets Bauma både oroar och fascinerar. Branschen går mot ett systemskifte.

Låst innehåll

Det har gått bra för maskintillverkarna de senaste åren, och det finns gott om pengar i systemen. När den dyra omställning-en av dieselmotorerna nu är i hamn finns det gott om resurser till forskning och ut-veckling av de digitala produkterna och tjänsterna som just nu är högsta mode.

– Fast vi måste vara lite smarta, vi kan inte komma med den här tekniken för fort, för det riskerar också att skrämma bort vissa kunder. Vi på Komatsu inser det, men faktum är att vi kommer att leverera helt självgående maskiner för byggarbetsplatser nu i höst, säger Marc Blondeel, marknadsansvarig för Komatsu i Europa.

ANNONS:

Årets Bauma ligger perfekt i konjunkturcykeln. Branschen står nu på toppen och 2019 väntas för-säljningen globalt att stabiliseras. Förra året såldes 988 963 maskiner enligt marknadsanalytikerna Off-Highway Research (OHR), vilket är i samma härad som under överhettningsåren 2007 och 2011 som drevs av kinesisk expansion.

– Prognoserna framåt är lite vanskliga att göra nu, vi måste veta vad som händer med Brexit och hur handelsrelationerna utvecklas. Men våra siff-ror pekar på en nedgång från denna höga nivå även nästa år. Men om Kina landar ytterligare paket inom infrastruktur så vänder det igen sedan. Och det är troligt. Kinas tillväxt minskar nu, och vi tror inte att det är något som man tillåter allt för länge, säger Chris Sleight, som är vd för OHR.

Så det är en välmående bransch med stort självförtroende som väldens maskinentreprenörer kom-mer att möta på Bauma i april. Enorma summor har gått till forskning och utveckling, samt företagsköp de senaste två åren. Siktet har varit inställt på att utveckla de digitala tjänsterna. Konkurrensen är stenhård mellan tillverkarna, men det är egentligen bara två mjukvaruföretag som sitter som spindlar i nätet. Topcon och Trimble tar allt större plats på marknaden.
Topcon har till exempel ett utvecklat samarbete med Volvo CE. Men jobbar i princip med alla tillverkare.

– I år, på Bauma, kommer det för första gången visa sig att alla tillverkare av anläggningsmaskiner har någon form av eget system baserat på digita-liserade tjänster. Det går inte att ducka för denna utveckling.

Utvecklingen drivs på av byggföretagen också. Produktiviteten måste förbättras, brist på personal måste lösas, och de kommande åren när allt blir uppkopplat så blir den stora utmaningen att få alla system att prata med varandra, oavsett vilket märke eller maskin du har i flottan, säger John Downey, affärsområdeschef för Topcon i Europa.

Både Trimble och Topcon har nu automatise-rade grävsystem för montering på de flesta maski-ner. Båda bolagen har börjat utveckla mjukvaror för androidskärmar. De ser jämnstarka ut i dagsläget.

Trimble arbetar just nu med sitt system Sitevision, som bland annat utvecklas i Sverige. Och detta är helt klart början på nästa revolution. Detta kommer att för-ändra både hur tjänstemän och maskinförare jobbar. Trimble har här överfört 3D-modeller så det går att se exakt hur det färdiga projektet ser ut genom att använda
En av de mest överraskande dragen inför Bauma
– om man bortser från Komatsus helautomatise-rade byggmaskiner – är kanske ändå Volvo CE som slänger ut dieselmotorerna för gott i sina mindre grävmaskiner och hjullastare.
Men kunderna globalt är inte i fas med den här utvecklingstakten. Nyligen presenterade Bauma en undersökning genomförd med 10 000 mässdeltagare. 20 procent är helt ointresserade av digita-liseringen. Bara 4 procent anser att de är ledande inom området. Endast 25 procent menar att de i varje fall har startat. Endast 32 procent vill se fler elektiska maskiner.

– Vi ser hur tillverkarna arbetar, men vi måste fråga oss, hur digital är egentligen industrin när vi ser dessa siffror i undersökningen, säger Baumas vd och styrelseordförande Klaus Dittrich. 

Text: Micael Appelgren Foto: Messe München

Publicerad den: 2019.3.18

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare