När det känns naturligt att ta en selfie med en börs-vd, då är det något speciellt. Här chefredaktören Micael Appelgren med Volvos CE:s nya omtyckte vd Melker Jernberg på Intermat i Paris. Foto: Micael Appelgren

Publicerad den: 2018.4.25

Pigg entreprenadson tar över Volvo CE

Intermat: Melker Jernberg har läst tidningen Maskinentreprenören sedan han var liten. Inte så konstigt som det låter. Uppvuxen i Orsa där pappa driver ME-företaget Grefs Väghyvling AB, har han sett branschen utvecklas inifrån.

Låst innehåll

Melker Jernberg gör i princip succé på Intermat i Paris. Ganska säkert blir han de kommande åren lite av branschens favorit. Han lyckas kombinera humor och dalmål med en rejäl dos proffsighet och självförtroende. En vd med den typen av charm har inte Volvo CE haft sedan australiensaren Tony Helsham i början av 2 000-talet.

– Det är klart att jag vet mycket om den här branschen och förstår hur den fungerar. Just nu är det också en väldigt spännande tid där branschen utvecklas på flera områden samtidigt, säger Jernberg.

Eller Melker kanske man ska säga. Det här är en vd som det känns naturligt att tilltala med förnamn. Tidningen har frågat runt bland anställda, både utländska och svenska, vad de tycker om sin nye chef som tillträdde för bara fyra månader sedan. Otroligt nog har Melker lyckats få med sig alla på denna korta tid. Lovorden haglar. Han är skarp, lättsam, proffsig, social och som en av toppcheferna säger: en kanonkille!

Ganska mycket tyder också på att det kommer att gå bra. Även om Melker nog har suttit och spakat både det ena och andra på Grefs Väghyvling så har han valt att gå en annan väg än sin pappa. Även om han faktiskt fortfarande sitter med i ME-företagets styrelse.

Melker Jernberg, 48 år, har en rad tunga jobb bakom sig redan. Nyligen som vd på metallpulverföretaget Höganäs AB. Vägen fram har gått via KTH och en civilingenjörsexamen, 22 år på Scania, och tre år i chefsbefattningar på SSAB.

Men det folk inom Volvo CE mest säger. Det är att han kan branschen så bra redan. Förstår kunderna och hur det fungerar ute i verkligheten.

– På Grefs Väghyvling har vi kanske mycket andra maskiner än Volvo, det stämmer nog. Och en del av den nya teknik som nu kommer, med eldrift och liknande, kanske inte faller i god jord om jag skulle fråga pappa. Men nu handlar det inte bara om produktutveckling längre. Det är många som ställer krav på entreprenörerna. Beställare, politik, och samhällsfrågor kan påverka. Så vi måste som tillverkare nu arbeta med allt samtidigt.

Taggar: , ,

Micael Appelgren

Publicerad den: 2018.4.25

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare