I september förra året skenade en brobalk när den skulle lanseras. Utredningen av vad som orsakade olyckan är nu klar. Bild: Trafikverket

Publicerad den: 2021.3.1

Skenande brobalk orsakade ett års försening

Anläggning: I september förra året började en brobalk glida okontrollerat vid lansering. Nu visar en rapport att lägre friktion än väntat och ett underdimensionerat bromssystem orsakade olyckan.

Låst innehåll

I rapporten riktas hård kritik mot förberedelserna inför lanseringen av brobalkarna. Friktionen var betydligt lägre än väntat och bromssystemet inte dimensionerat för att hantera balken när den kommit i kontrollerad glidning. Brobalken, som vägde omkring 1 800 ton, åkte iväg 135 meter i en hastighet på upp till 13 kilometer i timmen.

Enligt SVT har entreprenören trots risken med att lansera balken i nedförsbacke litat på att friktionen skulle bromsa tillräckligt istället för att använda ett aktivt bromssystem.

ANNONS:

– Det är en rad olyckliga omständigheter som gjorde att olyckan inträffade, säger Gerhard Barrestål, projektledare vid Trafikverket. Vi har ända sedan olyckan, tillsammans med entreprenören, jobbat oavbrutet med att planera och projektera för det fortsatta bygget av bron. Det känns skönt att vi nu kan blicka framåt mot det jobb som kommer med att reparera skadorna på bropelare och brobalk.

Den skenande brobalken har orsakat en försening av projektet med ungefär ett år. Projektering pågår för närvarande och förhoppningen är att kunna starta fysiska åtgärder under våren. Preliminära bedömningar visar att stora delar av balken kommer att gå att återanvända. Kommande åtgärder kräver provisoriska stöd bredvid de befintliga som planeras att repareras på plats. Brostöden ska inspekteras för att identifiera reparationsbehov.

Vid olyckan skadades en person i axeln. Personen var sjukskriven i två månader men är nu åter i arbete.

Taggar: , ,

Ann-Louise Larsson

Publicerad den: 2021.3.1

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Maskinentreprenören