Tyska Wacker Neuson har tagit elen till en ny nivå. Batterierna är i centrum. Foto: Wacker Neuson

Publicerad den: 2019.11.26

Tyskarna har överraskande tagit täten gällande elmaskiner

Teknik: Alla tillverkare snackar el. Lite vid sidan av de stora tillverkarna har Wacker Neuson fått ett överraskande försprång. Hemligheten är företagets kultur och historia.

Låst innehåll

Under vintern har invånarna i Köpenhamn stannat upp och studerat Wacker Neusons bandbrävare EZ17e. Tyst surrande har den gått tillsammans med andra emissionsfria maskiner från Wacker Neuson i ett helt vanligt skarpt jobb mitt i stan.

– Det går på test nu, det är bara positiva besked därifrån hittills, både folk på gatan och byggföretaget konstaterar att allt fungerar som vanligt, det är bara det att maskinerna är helt emissionsfria, tysta och billigare i drift, säger Stefan Pfetsch, som är vd för Wacker Neusons ”hjärna” och tillverkning i Reichertshofen, i Bayern i Tyskland.

ANNONS:

Wacker Neuson är egentligen inte en tillverkare av anläggningsmaskiner, inte i traditionell mening. Det kan vara ett av skälen till att bolaget har ryckt och tagit ledningen när det gäller elmaskiner. Genom historien, som startar redan 1848, har bolaget främst tillverkat verktyg av olika sort för byggindustrin. Dieselmotorn har aldrig varit helig här. Att tänka el gick därför fort för ingenjörerna på forsknings- och utvecklingsavdelningen. Redan för 13 år sedan började man titta över möjligheterna. En fungerande hjullastare som var redo för skarpa jobb i marknaden stod klar för redan fem år sedan.

– I dag kan 80 procent av allt vi tillverkar fungera med våra el- och batterilösningar. Det går fort nu, men det är egentligen först i år vi har fått konkurrens, vi har legat före länge och vi har ett försprång. När andra nu kommer med sina elektriska maskiner har vi redan hela system med grävare, hjullastare, dumper och vibrationsplattor som i princip är allt du behöver i en entreprenad inne i stan, till exempel, säger Stefan Pfetsch.

Det finns en rad tydliga bevis för att Wacker Neuson inte bara snackar goja här. Visst har man elmaskiner, men det mest imponerande är ändå kanske att bolaget har tänkt längre; ingenjörerna har lagt stor energi på att utveckla och forma smarta batterier som både enkelt går att byta och sätta i på några sekunder. Batterierna är kassetter (10 kilo) som lätt går att bära i ett handtag och stoppa in i en vibratorplatta på tre sekunder.

– Egentligen tycker vi nog att det är just den här delen som är den svåra utmaningen, att få hela systemet att fungera enkelt, rent och inte störa arbetsprocessen på bygget. Det vi gör ska inte på något sätt vara en kompromiss, det ska vara klart bättre än alternativet att inte satsa på de här produkterna.

Prisbilden är också intressant. Där har Wacker Neuson suttit i månader och grunnat. För inköpet är dyrare. Men hur mycket dyrare klarar marknaden? Och hur mycket dyrare klarar den industriella processen?

– Det vi säger nu är att maskinen är 0,5 gånger dyrare, men att man räknar hem den kostnaden på lägre drift- och servicekostnader inom två år, och allt efter det är bara pengar in. Så det här är en modell som fungerar för alla och det fungerar så bra att jag tror inte vi har maskiner med dieselmotorer för jobb inne i våra städer inom fem år. Inte i de här mindre storlekarna i varje fall, säger Pfetsch.

Tidningen Maskinentreprenören är på plats i Reichertshofen där utvecklingen sker och testar maskinparken i bolagets testanläggning. Förutom att maskinerna (grävare, hjullastare och dumper) är tysta, känns de faktiskt starkare än sina kusiner med dieselmotorer. Lite ovan känsla är det att starta upp, det går väldigt kvickt, och drivlinan ger kraft på en nanosekund så man blir nästa lite paff innan man vänjer sig. Viss skillnad är det, mest är det nog ovana.

– Vi tar mycket kunder hit till testbanan för att de ska få känna på maskinerna och testa alla moment, det gör att de inte är så skeptiska särskilt länge. Ofta blir det helt enkelt bara imponerade och snabbt intresserade. Särskilt när de förstår att investeringen är en kostnadsbesparing, inte bara fri från utsläpp och tyst och stark.

Batterierna, litiumjonbatterier som Wacker Neuson har designat till sina olika vibratorer har en livslängd på 800 laddningar, och det översätter bolaget till fyra år. Sedan byter man in till nya hos Wacker Neuson, eller ”renoverade” ifall maskinen fortfarande är i så gott skick att det lönar sig.

Många gissade att det främst skulle bli uthyrningsföretagen som visade intresse för Wacker Neusons elektriska maskinpark. Man behöver inte vara jättesmart för att haja att lägre servicekostnader och lång livslängd intresserar rentalmarknaden.

– Fast vi ser nu att det är fler mindre byggföretag och maskinentreprenörer som ser att det här är en bra investering som betalar sig, och det är dessa kunder som visat störst intresse just nu, försäkrar Stefan Pfetsch.

Samtliga maskiner i elsegmentet är tillverkade för att hålla ”en arbetsdag” för att sedan laddas. Wacker Neuson tycker att timmar är ett mindre intressant mått då det är otydligt, menar man. Anläggningsmaskinerna har också en snabbladdningsfunktion som gör att maskinen kan stödladdas vid en rast för att sedan gå en längre dag än vanligt.

Nu i vår, 2020, har Wacker Neuson lovat att samtliga anläggningsmaskiner i flottan ska vara klara för marknaden och kunderna.

 

Taggar: , ,

Micael Appelgren

Publicerad den: 2019.11.26

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare