maskinentreprenoren logo

Ekonomi

”Vi snöröjer främst för att kunna behålla personalen”

Enligt Maskinentreprenörernas konjunkturrapport MEKO anser...

placeholder
Linn Posse

Lästid:  0 min

article

Enligt Maskinentreprenörernas konjunkturrapport MEKO anser bara 7 procent av medlemskåren att snöröjning är lönsamt. LPR i Uppsala kan dock ha knäckt koden.När beredskapsersättningen i kontrakten för vinterväghållning började fasas ut för ett antal år sedan flyttades risken för utebliven snö från beställarna till entreprenörerna. Och att som maskinentreprenör endast kunna ta betalt när det har snöat men ändå alltid ha personal redo dygnet runt, ledde självfallet till att många övergav verksamheten i södra Sverige för mer stabila och säkra entreprenader.– Vi på Last och Planering Rail – LPR AB – har en organisation och andra unika entreprenadjobb som vi kan ställa i fall det skulle komma snö och få loss personal, och dessutom har vi ganska många kontrakt med flera stora beställare. Det gör att det fungerar, men även för oss handlar det ju om att det är en vinter då det kommer snö. Annars blir det ingen affär, säger Mikael Ohlsson som är arbetschef och ansvaring för snöröjning och halkbekämpning i bolaget.LPR, som är stora på järnvägsjobb, omsätter i bolaget cirka 180 miljoner kronor. Av detta är runt 20 miljoner ren snöröjning. Ett bra år – där det alltså snöar – så går det att få en marginal på 6-7 procent på verksamheten. Ett dåligt år utan snö så är det ingen affär alls.– Då blir det förlust helt enkelt. Det är också så att priserna är klart mer pressade idag, och det hänger nog ändå ihop med att konkurrensen funnits där, entreprenörerna har pressat varandra. Smärtgränsen har vi nått nu, anser jag. När vi för tio år sedan snöröjde plattformar vid järnvägsstationer var priset mer än dubbelt så hög som idag, säger Göran Ohlsson som är grundare och vd för LPR.LPR har dock byggt upp en bra mix av jobb inom vinterväghållning där flera moment ingår. Allt från bostadsrättsföreningar och köpcentrum till plogning av riksvägar som underentreprenörer till någon av de stora entreprenörerna. Eftersom LPR är specialister på olika järnvägsjobb så blir det också en hel del snöröjning i anslutning till dessa. Nyligen fick LPR också ett större och längre vinterväghållningskontrakt i Stockholmsområdet som ledde till att bolaget vågade nyinvestera i flera ekipage för modern snöröjning i villakvarter.– Det är ett femårskontrakt med chans till förläning till sju år. Det är åt Svevia och rätt så bra betalt. När vi undersökte jobbet så såg vi att det inte skulle fungera med den maskinpark vi hade då. Så vi investerade i fem nya traktorer från Fergusson, sandspridare och plogar, säger Mikael (som för övrigt är Göran Ohlssons son).Men det krävs ganska stora resurser, planering och en anpassad organisation för att lyckas få dessa vinterjobb att snurra runt och lämna ett överskott i bokföringen. Det är ofta höga viten för de som inte utför jobbet rätt och att ha beredskap dygnet runt kostar självfallet pengar. Mikael Ohlsson tror inte heller att det går att leva på snöröjning med en eller ett par kunder:– Vi har ju den fördelen att vi har flera olika ben att stå på och att vi kan flytta personal när det snöar och vara på plats när vi blir utkallade. Ofta går ändå inte järnvägsjobben att utföra när det snöar, så vi försöker ligga lite före tidsplanen där så vi kan ställa de jobben när det kommer snö. Vi har en så kallad snöledare och från november till mars måste vi vara beredda dygnet runt med sex man i beredskap. Det fungerar för att vi har så många kunder på flera olika ställen med olika typer av kontrakt. Med bara en eller två kunder skulle vi inte klara det.Den stora utmaningen är kanske ändå personalkostnaden som sticker iväg när det ska vara beredskapsersättning och tillägg för obekväm arbetstid. Men när Mikael tänker efter håller LPR främst igång verksamheten med vinterväghållning för att man vill behålla personalen, egentligen handlar det mer om det än att det är lönsamt.– I stort handlar det om att hålla oss flytande under vintern och kunna behålla folket. Vi har hittills aldrig behövt permittera någon även om det varit dåliga vintrar. På flera jobb har vi också samma beställare både på sommaren och vintern. Och när kontrakten löper ut så är vi ju kända och får ofta förfrågan igen, säger Mikael. Det finns också fördelar med kontrakten för vinterväghållning. Sandar man får man också ofta jobbet att ta upp sanden till våren. Att ploga parkeringar vid köpcentrum har gett LPR jobben att även tömma papperskorgar och liknande. Bostadsrättsföreningarna behöver skötsel även på sommaren, med mera.

Text:

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer