Välj din egen modell, utrustning och tillbehör och få maskinen hemlevererad till en fast månadskostnad. Det är Maskinos nya koncept.

Publicerad den: 2018.3.20

Webbshop för grävmaskiner igång

Internet: Maskino som har agenturen för Kubota i Sverige har lanserat ett helt nytt sätt att beställa och finansiera maskiner. Tanken är att anpassa maskinhandeln till nya generationer och nya kundgrupper. Det är troligt att fler maskinleverantörer tar efter.

Låst innehåll

Maskinos ägare Göran Lyngstad säger att han inspirerats av fordonsindustrin, och med Tesla i tankarna, att öppna för ett helt nytt sätt att skaffa den maskin man behöver.

-I vårt koncept med det här, som vi kallar Kubota All Inclusive, bygger och beställer kunden sin grävmaskin online och får en finansiering med en fast månadskostnad där allt ingår. Man har maskinen i 36 månader och vet att det bara kommer att kosta den månadsavgift som gäller, säger Lyngstads

Maskino menar att man är världens första leverantör erbjuder detta. När kunden valt maskintyp och utrustning kommer maskinen hemlevererad. Månadskostnaden börjar ticka, men allt ingår från och med dag ett. Allt utom diesel, så att säga.

– Kubota ligger i teknologisk framkant och det ska vi på Maskino också göra. Därför vill vi vara först med att erbjuda möjligheten att beställa maskinen online, förklarar Maskinos VD, Göran Lyngstad, och fortsätter:

– Att beställa online är väldigt enkelt. Du kan göra det från mobilen eller datorn hemma i soffan och du ser direkt vad kostnaden blir, med och utan olika tillbehör.
Konceptet är leasing och kunden kan inte köpa loss maskinen utan den lämnas tillbaka och går sedan efter service och renovering ut på marknaden som begagnad maskin. Inte helt otroligt att den då hamnar på en annan nätbaserad marknad. Näthandeln med maskiner blir en allt viktigare kanal.

Bedömare som menar att koncept av den här typen kan komma att dyka upp direkt från tillverkarna som sedan helt kommer att lita på en lokal servicemarknad istället för leverantörer, ser detta som ett första steg. Somliga leverantörer menar redan att det snarare är service och underhåll som är lönsamt. Marginalerna när det gäller ren försäljning har krympt i den allt hårdare konkurrensen.

– Själv tror jag dock att det är ganska långt dig. Kunderna vill ändå ha märkeskompetens och en tydlig leverantör att luta sig mot. Så fungerar det också inom fordonsindustrin. Men vem vet, den här digitaliseringen har ju förändrat så många branscher och det är svårt att veta hur det utvecklas.

Fördelen för kunder är enligt Maskino att man själv kan sitta i lugn och ro och välja modell och bygga sin egen maskin och få en kalkyl som man vet håller och inte kommer att överskridas. Den andra fördelen är att allt ingår, försäkringar och service och support. När jobbet är slutfört är det bara att lämna tillbaka utan extra kostnader för skador eller annat.

– Som företag ser vi att vi kommer att kunna nå ut bredare till grupper som normalt inte handlar maskiner hos en handlare eller går på mässor. Det kan vara kyrkoförsamlingar eller annat. Mer ovana kunder, så att säga. Vi ser också att vi måste lära oss det här med näthandel för det är framtiden, tror jag, säger Göran Lyngstad.

Adressen är maskino.se

Taggar: , , , , , , , , , ,

Micael Appelgren

Publicerad den: 2018.3.20

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare