”Det är svårt att sluta köra, eftersom det är ett sant nöje att manövrera denna bil.” Biltestare Anders Myrdal

Publicerad den: 2018.4.17

X-Klass är en pickup för finsmakare

Mercedes-Benz X-Klass: X-Klass är efterlängtad av maskinentreprenörer som är inriktade på Mercedes-Benz. Men biljättens första pickup är framtagen i ett samarbete med två andra tillverkare. Trots att det sitter en Renaultmotor i X-Klass skiljer sig bilen från mängden på ett par punkter.

Låst innehåll

Nej, det är knappast originellt att X-Klass tillverkas i Nissans fabrik i Barcelona och att bilens lösningar och design till stora delar överensstämmer med syskonbilarna Nissan Navara och Renault Alaskan. Men biltillverkarnas tajta samarbeten till trots – där fler pick-up-modeller än någonsin finns tillgängliga för svenska maskinentreprenörer – har Mercedes lyckats sätta sin egen prägel på X-Klass.

Det som främst skiljer bilen från Navara och Alaskan är den lyxiga instrumenteringen och även designen, främst invändigt men även utvändigt. Styrningen skiljer sig också från sina samarbetspartners. Där har utväxlingsförhållandena på styrväxeln justerats för att förstärka Mercedes-känslan. Enligt Mercedes finns det några andra unika exempel som skiljer X-Klass från Alaskan och Navara: ”ljud-isoleringen är mer omfattande, större individualiseringsmöjlig-heter, till exempel klädsel, interiör-paneler och så vidare, omfattande säkerhetssystem med bland annat Active Brake Assist, Lane Keeping Assist och Traffic Sign Assist.”

Eftersom jag även har kört Alaskan och Navara kan jag skriva under på att X-Klass är mer ljudisolerad än sina samarbetspartners och tillika konkurrenter.

Mercedes-Benz x 250 d 4matic har en rak fyra på 190 hästkrafter. Efter femton mil i varierad terräng i riktigt pickupväder med snöblandat regn, på smala grus- och asfaltvägar konstaterar jag att X-Klass tillhör de bästa pickuperna du kan få tag i som maskinentreprenör. Bilen glider majestätiskt och kontrollerat på ett gärde fyllt med lera. I ett gammalt sandtag får bilen visa sin klass när jag rullar upp och ned för en backe med stenar i olika storlekar. På landsväg har bilen oerhört lätt att hålla spåret i kurvorna. Ja, det är svårt att sluta köra, eftersom det är ett sant nöje att manövrera denna bil.

Bilen finns med två olika utrustningsnivåer: progressive har enklare utrustning medan power är fullsmetad med lyx. Det finns sex olika valmöjligheter för klädsel, bland annat med två läderklädslar och interiör i trä. Som tillbehör finns bland annat differentialspärr för bakaxeln, navigeringssystem Garmin och parkeringspaket med 360-graders kamera. Bilen går att få i nio olika färger och med 17-, 18- eller 19-tums fälgar. Och ljudanläggningen med åtta högtalare går inte av för hackor.

X-Klass är något bredare och högre än sina samarbetspartners bilar och har med sina fem stjärnor högsta betyg i Euro ncap:s krocktest. Enligt Mercedes har bilen mer säkerhetsutrustning än någon annan pickup. X-Klass har skivbromsar och spiralfjädrar runt om, lång hjulbas och en spårvidd på 162 centimeter.

Liksom andra Mercedes-modeller har X-Klass försetts med ”Mercedes me”. Det betyder att bilen har ett eget SIM-kort som lämnar information om bilens position, bränslenivå och annan fordonsstatus direkt i en app.

Bilen lanserades i Sverige i slutet av november. Under 2018 släpper Mercedes en egenutvecklade X 350 d 4MATIC med Mercedesmotor.

Sammanfattning

En lyxig pickup med personbilskänsla som passar till både landsvägskörning och avancerad terrängkörning. Bilen har hög säkerhet och skiljer sig från sina samarbetspartners Nissan
(Navara) och Renault (Alaskan) på några punkter. Saknar dock autobroms, vilket drar ner säkerhetsbetyget.

*Restvärdet beräknas på en uppgiven körsträcka av 3 000 mil/år. I leasingavgiften ingår även helförsäkring under leasingperioden, som
om-fattas av trafik, delkasko och vagnskade-
garanti. Leasingen baseras på Wasa Kredit:s prissättning i februari 2018. Kontakta gärna andra som erbjuder leasing för att jämföra. Alla priser och restvärdet är exkl. moms. För dags-aktuella priser, kontakta respektive leverantör.

Taggar: ,

Text: Anders Myrdal Foto: Mercedes-Benz/Daimler

Publicerad den: 2018.4.17

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare