4 000 maskiner från världens minsta tillverkare av hjullastare.

Publicerad den: 2019.11.19

4 000 Ljungby tillverkade

Maskintillverkare: Hjullastare från Ljungby Maskin har sin speciella skara fantaster. Inte bara i Sverige, även om hemmamarknaden dominerar. Företaget har nu tillverkat 4 000 maskiner och egentligen är det inte mängden som imponerar.

Låst innehåll

Det som imponerar mest med Ljungby Maskin 2019 är att tillverkningen fortgår och är lönsam. Allt hårdare emissionskrav, stenhård konkurrens och enormt snabb teknikutveckling borde egentligen ha blivit för mycket för en tillverkare av den här storleken.

Men Ljungby Maskin har en helt egen – kanske småländsk – affärsmodell. Man vill inte bli jättestora. Istället fokuserar bolaget på att utveckla egna unika tekniska lösningar som ska hålla över tid.

ANNONS:

¬- Sedan har vi ju all tillverkning och kontroll på alla delar här i vårt eget hus. Vi tar inte in en rad olika underentreprenörer, utan ser till att vi fortsätter att tillverka maskiner till de kunder som vi vet har de här kraven, säger Benny Granath, som är marknadschef på Ljungby maskin.

Ljungby brukar betraktas som världens minsta tillverkare av hjullastare, och det finns ingen fokus på tillväxt som sådan. På senare år har man dock ökat och får i dag ut cirka 200 maskiner per år, men mer vill man inte tillverka i dagsläget.

¬- Det är lagom där vi är nu. Mer än så kan vi inte i dagsläget tillverka med de resurser vi har. Bättre då att se till att vi fortsätter att hålla kvalitén och locka de kunder som vi brukar ha.

Maskinen kan för vissa entreprenörer uppfattas som lite dyrare. Men faktum är att undersökningar visar att en Ljungby maskin inte tappar mycket i värde på 10 år och går inte sällan felfritt i 15 000 timmar.

¬- Det finns exempel på att en maskin från Ljungby kanske bara tappar 100 000 i värde på tio år, och då blir det ju ett billigt ägande, säger Benny Granath.
De nya Steg V-kraven på dieselmotorer börjar gälla från 2020-01-01. Ljungby Maskin passar nu dessutom på att uppgradera med viktiga förbättringar på hela maskinkonceptet. Nytt styrsystem och ännu bättre förarmiljö.

Ljungby Maskin har tre motorer i sitt maskinerbjudande. Finska AGCO (SISU) sitter i de lägre kapacitetsklasserna L9 – L20, därefter är det Scania som gäller. Med Steg V uppfyller man nu de nya miljökraven enligt EUs maskindirektiv. Motorerna har den senaste reningstekniken med kombination av AD-Blue och partikelfilter.

Den andra stora förändringen är en rejäl uppgradering av styrsystemet. Systemet bygger på Parker/ICAN senaste teknik och är helt digitalt och därmed mycket flexibelt.
Den uppskattade hyttfjädringen är nu ännu mer stabilare och driftsäker. Fjädringen har fått en uppdaterad cylinderkonstruktion med ett flertal nya ingående komponenter som är noggrant testade och ger högre pålitlighet. Hytten har också försetts med fler och effektivare ventiler för optimalt luftflöde och klimat samt defrosterfunktion.

Taggar: , ,

Micael Appelgren

Publicerad den: 2019.11.19

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare