Publicerad den: 2020.6.4

Auktioner lockar allt fler svenska maskinentreprenörer

Spaning: Att köpa eller sälja maskiner på auktion är något som tilltalar allt fler svenskar. Det menar Ritchie Bros som nu gör en ordentlig satsning i Skandinavien.

Låst innehåll

Säg Ritchie Bros och de flesta tänker på gigantiska maskinauktioner med tusentals objekt och minst lika stor publik. Så har det varit i sextio år och så är det fortfarande, ja, åtminstone tills coronapandemin tillfälligt satte stopp för de fysiska auktionerna.

– Auktionen i mars hölls digitalt och även den i juni kommer vi att få köra digitalt, förklarar Peder Johansson, Sverigeansvarig på Ritchie Bros. Men så snart det går kommer man att hålla öppet igen på auktionsanläggningarna över hela världen. I Europa finns de största i Moerdijk i Holland och i Meppen i Tyskland. Där finns möjligheten för spekulanter att hands-on titta på och provköra auktionsobjekten i förväg och sedan antingen vara på plats när själva auktionen äger rum eller sitta hemma och lägga bud via den digitala live-auktionstjänsten.

ANNONS:

– Det brukar vara stort intresse för att vara med fysiskt på plats, även en del svenskar brukar resa ner. Vid varje tillfälle auktioneras ungefär 2 500 maskiner ut och samtliga av dem säljs, berättar Peder Johansson. Pandemin tycks inte ha påverkat köplusten hos världens maskinentreprenörer – auktionen i mars i Meppen i Tyskland slog rekord med 2 920 registrerade budgivare, vilket är ungefär 40 procent fler än jämfört med motsvarande auktion i mars för ett år sedan. Även de svenska kunderna tycks i allt större utsträckning tilltalas av auktionskonceptet.

– Under den relativt korta tid vi har varit igång ordentligt i Sverige – tre år – har vi sett intresset öka hela tiden, säger Peder Johansson. Han har ett förflutet inom maskinuthyrning och har stenkoll på vad som går hem hos de svenska kunderna och vad som är hett på marknaden både här och i resten av världen. Att auktioner i både fysisk form och på nätet är ett sätt att köpa och sälja maskiner som är här för stanna är Peder Johansson övertygad om. Och det är inte bara säljsnack, omsättningen för Ritchie Bros talar sitt tydliga språk. Förra året sålde företaget maskiner för hela 5,1 miljarder dollar globalt – i svenska kronor strax över 50 miljarder och i maskiner räknat omkring 700 000.

I Sverige köps och säljs ungefär 500 maskiner årligen via någon av auktionsjättens tjänster och kunderna är allt från fåmaskinsägaren till de stora uthyrningsbolagen.

– Det går inte att definiera en typisk kund. Det är alla möjliga företag som både köper och säljer alla typer av maskiner genom oss, stort som smått – allt från vibroplattor till gruvtruckar, säger Peder Johansson. Han ser ett stort intresse för svenska maskiner ute i Europa och menar att det trots mycket påkostad extrautrustning går att få ett bra pris för sin begagnade maskin, även som svensk säljare. Och vice versa går det att även med en svensk kunds höga krav att göra en bra affär som köpare.

– Det beror lite på vad man är ute efter. Vi har haft svenska kunder som köpt maskiner från Sydeuropa och sedan kostat på dem utrustningen som de har behövt, till exempel dieselvärmare och tiltrotator, och fått en maskin som lever upp till deras krav till en bra prislapp i slutänden, fortsätter Peder Johansson. Ritchie Bros äger sedan 2016 de digitala plattformarna Iron Planet och Mascus. Skillnaden mellan de båda plattformarna är att på Iron Planet tar Ritchie Bros hand om hela förfarandet från det att man bestämt sig för att sälja till dess att pengarna sitter på kontot. Säljer man via Mascus gör man jobbet själv, det är bara själva plattformen som tillhandahålls.

– Vi är noga med att kolla upp dem som lägger bud på våra auktioner, för att undvika oseriösa spekulanter. Skulle någon missköta sig ser vi till att denne inte kan använda våra tjänster igen. Vi kan också besiktiga maskinerna med oberoende besiktningstekniker så det finns noggrann dokumentation över maskinens skick, säger Peder Johansson.

Konkurrensen när det gäller nätauktioner av maskiner och tillbehör är idag stenhård, de senaste åren har allt fler aktörer dykt upp.

– Styrkan hos Ritchie Bros är dels vår långa erfarenhet av maskinauktioner, över 60 år, men framförallt vårt globala nätverk. Vi vet på vilken marknad en viss maskin är mest efterfrågad och kan marknadsföra den specifikt för målgruppen, säger Peder Johansson.

Taggar:

Text och foto: Ann-Louise Larsson

Publicerad den: 2020.6.4

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!