Todd Johnsson, Newport, Virginia och Jose Ayala, Laval Quebec, Kanada

Publicerad den: 2020.4.3

Äventyrliga mässresor med ME

Reportage: Att resa på mässa med Maskinentreprenörerna är en populär tradition. Inte sällan blandas nytta med både nöje och äventyr. Årets stora resa till Conexpo i Las Vegas blev möjligen mer äventyrlig än önskat när Covid-19 stoppade flygen.

Låst innehåll

Maskinentreprenörerna har sedan 2006 då researrangören Global Travel blev huvudleverantör av ME:s mässresor, besökt mässor i både Afrika, Kina, Europa och USA. Under de åren har det till och med hunnit bli ett generationsskifte bland resenärerna, då familjeföretag tycker att det är viktigt att även nästa generation får chansen att utvecklas genom att resa ut i världen och studera ny teknik och hur andra kulturer arbetar med mobila arbetsmaskiner.

– Vi försöker alltid se till att vi inte bara har möjlighet att besöka den aktuella mässan ett antal dagar, utan försöker också alltid genomföra ett intressant fabriksbesök, eller ett arbetsplatsbesök, säger Linnéa Johansson, som äger och driver Global Travel, och som också alltid är aktiv som reseledare och allmän resurs på resmålen.

ANNONS:

Dagen innan nödstoppet. Fullt ös på Conexpo med både folk och utställare.

När det bar i väg till Conexpo i Las Vegas 8 mars i år, hade Sverige några få fall av Corona, men i Nevada i USA (där Las Vegas ligger) fanns inget fall rapporterat. Mässan gjorde också bedömningen att det var väldigt liten risk för smittspridning vid mässan. Bland annat för att besökare och utställare från länder som då var drabbade mest, Sydkorea, Kina och Italien, lämnat återbud eller fått inreseförbud. Dessutom uppmanade man besökarna att inte skaka hand i onödan, och runt på området stod det synliga stationer för handsprit. Lite konstigt blev det kanske när mässansvariga dessutom gjorde stor sak av att det främst var amerikanska besökare som skulle komma. Annars skryter gärna mässor om att de är internationella. USA ansågs nämligen vid den här tidpunkten vara säkrare än de flesta andra länder när det gällde Corona.

– Vi diskuterade också länge och väl med både ME-ansvariga och Global Travel om det fanns några skäl att ställa in, men vid det tillfället blinkade det grönt på alla myndigheters hemsidor när det gällde resor till USA, säger Micael Appelgren, kommunikationschef på ME. Sagt och gjort.

Flygen för de 55 resenärerna lyfte, och det var touch down i Las Vegas med en mässa som drog igång måndagen 10:e mars och skulle hålla på till och med lördagen 14:e mars. Det såg bra ut. Utvecklingen hemma eskalerade visserligen, men i Las Vegas fortsatte nollnoteringarna. Inga konstaterade fall. Mässan drog igång med full kraft. 130 000 registrerade besökare fick en chans att titta på över 2 300 utställare.

75 000 personer deltog i olika seminarier. Dessa siffror är till och med högre än förra mässan som gick 2017. Och visst. Det fanns saker att se.
Tidningens utsända fastnade kanske mest för ett start-up-företag i San Fransisco som heter Built Robotics. Tidningen Maskin-entreprenören har haft ett antal mindre inslag om detta företag tidigare som har gjort häpnadsväckande utspel under ett par år om att man nu är igång med helst självkörande, och självlärande (maskin-inlärning) – bandgrävare, bandschaktare och en slirstyrd kompaktlastare.

Erol Ahmed och Gaurav Kikani från Built Robotics var kanske några av Conexpos mest entusiastiska utställare. Och montern var faktiskt nästan jämt full med folk.

– Våra system kan byggas på alla tillverkares modeller. Vi åker ut och monterar på tekniken, men vi säljer den inte. Det här är system med en betalnings-modell enligt licenser. Ungefär som Netflix, kan man säga, säger Erol Ahmed som är bolagets kommunikationschef.

Det som gör det intressant är att Built Robotics har lämnat prototyp-stadiet för sina första produkter och har kunder som nu i realtid arbetar med tekniken. I dagsläget är det maskiner som flyttar jord enligt digitala ritningar på öppna fält och tomter som är marknaden för tekniken. Robottekniken har lite kvar för att fungera inne på arbetsplatser med andra manuella maskiner och stora materialflöden som tekniken inte hunnit registrera.

– Fast vi jobbar ju såklart vidare. Tekniken är AI, alltså självlärande via maskininlärning, och det kommer att bli möjligt längre fram. Här kan man tänka att många maskinförare känner ett visst hot, men i USA har Built Robotics nu gått i nära samarbete med ett antal fackföreningar för att sätta förare, och blivande förare, på skolbänken och lära sig systemet. Reaktionen från maskinförare som vi träffar i Built Robotics monter är inte särskilt upprörd. Snarare finns en nyfiken entusiasm och montern är ständigt full med yngre människor som vill se och lära mer.

Torsten Tölle och Taylor Popham.

– Man ska ju också komma ihåg varför vi började arbeta med det här. Det var inte för att få bort förare från maskinerna utan för att vi har en stor brist på unga som vill bli maskinförare i USA och att vi såg att det fanns en marknad för att lösa detta. Vi kommer ju alla vara beroende av att branschen fungerar och kan fortsätta leverera infrastruktur till samhället, säger Erol Ahmed. Bolaget har kommit in på bygg- och schaktscenen från ”vänster”, grundaren av bolaget har en bakgrund från Google, och de anställda är främst yngre specialister på digitala AI-lösningar och en marknadsavdelning som lär sig branschen under tiden.

– Vi är just nu väldigt mycket ute på byggarbetsplatser och lär oss och lyssnar på vad som krävs nu och längre fram. Det är roligt, säger Ahmed.

Built Robotics monter låg långt bort i ett hörn som nog många missade. En klar skillnad mot de enormt påkostade och stora montrarna som de stora spelarna i branschen har för vana att bygga. Men de stora spelarna har koll på Built Robotics och risken att de blir uppköpta är såklart överhängande. – Vi vet att dom har oss på sin radar, men vi har även dem på vår radar.
Vi är inte i säljtankar utan jobbar med vidare utveckling (kapital har dom; Siemens har investerat stort). Vår affärsmodell är ju inte att sälja systemen, utan att sälja licenser.

ME:s resenärer samlades för att få en intressant genomgång av Caterpillars monter.

Om det här är framtiden återstår att se. Men rentalbolagen har visat intresse. Det betyder i så fall att tekniken inte kommer att gå via tillverkarna utan att de riskerar att hamna på läktaren till att börja med. Några konkurrenter på området har de inte – ännu. – Det här är ju inte som Uber eller e-handelsföretag. Man måste bygga systemen, det är svårare för andra att ta sig in, säger Erol Ahmed. ME:s resenärer då? Jo, de lade en hel del tid på Caterpillars monter som var utomhus. Här fick de se en del världsnyheter och fick även en professionell guidning av Zeppelins Kristian Johansson som var på plats i Las Vegas. Volvo hade däremot sedan tidigare infört reseförbud för sina anställda och kunde inte bemanna sin monter som i stort stod tom och utan tillräckligt med personal. Tidningen Maskinentreprenören träffade fyra ME-medlemmar på mässområdet för att gå igenom nyheterna på mässan och vad som var värt att se. Klas Lundblad, från Grävfirma Jan Lundblad, gick i två hela dagar och botaniserade:

– Det är ganska utspritt och inte så lätt att ta sig över allt och att hitta det man vill se. Dessutom har det blivit större än när jag var här förra gången och ett helt nytt utställningsområde. Här är ju Bauma klart bättre organiserat. Sanna Eriksson från GE Maskintjänst AB i Gällivare:

– Jag tycker att det var lite tråkigt att Volvos monter stod tom. Vi har ju mycket kontakter med Volvo i vårt företag som vi nu inte fick träffa alls. En annan sak tycker jag är lite svår att smälta och det är att de i USA inte verkar vara vana vid att kvinnor finns i den här branschen. Det märker vi när vi kommer till en monter, de kommer inte fram och frågar om vi behöver få mer information på samma sätt som när det är en man som dyker upp. Det är tråkigt, tycker Sanna.

Självgående vältar från tyska Wacker Neuson förvånade många.

Med all rätt, kan man väl säga. Sanna har med sig kollegan Ann Wahlström som är projektledare på GE Maskintjänst. Hon och Sanna har i fått i uppdrag att titta på mindre bandgrävare med gummilarver och därefter travar de iväg med nytt mod och med lite tur avfärdar inte utställarna de två kunniga kvinnorna när de kommer. Per Lundblad är med Klas på mässan. Dom har lagt en hel del tid på att även besöka svenska leverantörer som tillverkar tiltrotatorer och förstått att USA fortfarande ligger en del efter här.

– Ja, men jag tycker över huvud taget att vi i Sverige är mycket längre fram när det gäller tillbehör. Men vi tittar även på horisontell borrning. Och där är USA ju ledande. Det är ju härifrån den tekniken kommer också. Vi har tittat en del på det, säger Per.

Detta är ingen bankrånare. Men munskydd fanns inte
och Coronan oroade många.

Hur gick det med Covid-19 på resan? Jo, det slog ju till rekordsnabbt plötsligt. Och USA:s president Donald Trump gick plötsligt ut med inreseförbud för europeiska länder, och därmed ställdes gruppens flyg in. Linnéa Johansson på Global Travel fick därför ägna resten av tiden i USA med att boka om och köpa nya flygbiljetter till gruppen för hemresa ett par dagar tidigare. Det gick vägen efter många timmar på natten i telefon. Alla kom hem, men den här resan blev därför mer äventyrlig än önskat för samtliga.

Taggar: , ,

Text: Micael Appelgren Foto: Ryno Quantz

Publicerad den: 2020.4.3

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!