ME:s ordförande öppnade Stora Infradagen ovanligt rakt och direkt och riktade flera svåra frågor direkt till beslutsfattare. Foto: Ryno Quantz

Publicerad den: 2020.1.31

Breda och många ämnen på Stora Infradagen

Stora Infradagen: Maskinentreprenörernas satsning på eventet Stora Infradagen har hållits för 14:e gången. Korta föreläsningar och intervjuer blandas som vanligt ihop till en intressant allmänbildande dag med flera tunga föreläsare.

Låst innehåll

Stora Infradagen har blivit lite av ME:s dag i stort, när bransch- och arbetsgivarförbundet Maskinentreprenörerna tar plats, ställer upp anläggningsmaskiner utanför porten på Svensk Näringslivs huvudkontor i Stockholm, ockuperar den stora föreläsningssalen och bjuder in så många tunga beslutsfattare och experter som möjligt. Ett par hundra medlemsföretag är på plats, men intresset för dagen är även stort från en rad andra bransch- och arbetsgivareorganisationer, fackpress och experter av olika slag.

Men det bakgrundsliggande tanken är egentligen att synas och höras och nå fram i brustet in till de rum där det fattas viktiga beslut. Beslut som påverkar hur maskinentreprenörernas bransch ska utvecklas.
ME:s ordförande Magnus Persson öppnade i år Stora Infradagen ovanligt rakt och uppfordrande:

ANNONS:

–Vi har byggt upp en gigantisk infrastrukturskuld under de senaste åren. Det är helt klart att det offentliga Sverige inte har skött sitt uppdrag som förvaltare av våra gemensamma tillgångar. Hur ska vi då klara alla nödvändiga investeringar som behöver göras under de närmaste åren, frågade Magnus Persson retoriskt från scen.

Inte för att ME förväntar sig några svar under dagen, men frågan ska med hem till riksdagshuset och medlemsföretagen vill att Magnus Persson ställer frågor som kan leda till förbättringar.

Men så svarade han själv:

–Mitt svar är att alternativa lösningar för finansieringen åter måste komma upp på den politiska agendan. När Öresundsbron byggdes var Sverige ledande vad gäller finansieringslösningar. Av de totalt 30 miljarder kronor som bron då kostade när den byggdes på 90-talet betalades huvuddelen med lån tagna av brobolaget med statsgaranti. Lånen finansierades sedan med hjälp av broavgifter. Det är dags för politikerna att titta i backspegeln och återigen se privata aktörer som en möjlighet – inte som ett hot eller som en mindre effektiv lösning.

Den kanske mest aktuella och nära frågan som engagerar maskinentreprenörer på djupet var den diskussion som fördes med utbildningsminister Anna Ekström, för trots stora satsningar på yrkesutbildningar gällande maskinförare så lyfter det inte. Olika kloka saker sades från scenen och Ekström gjorde viss ”reklam” för regeringens satsning på Komvux som borde kunna ge utdelning. Men det klokaste som sades kanske ändå kom från företagaren John Fransson från medlemsföretaget Frentab:

– Nu tar ME ansvar via ME-skolan. Och vi maskinentreprenörer måste sedan jobba mer tillsammans, vi måste se till att våra nyutbildade kommer ut på praktik och politikerna måste se hela kalkylen. Utbildningarna kanske kan ses som dyra för kommunerna, men de kommer ut direkt i jobb och blir skattebetalare dag ett. Vad tror ni beslutsfattare det kostar om vi inte kan bygga den infrastruktur som samhället behöver…

Den tanken sjönk in, men något svar på det förväntades kanske inte. Men det lär följa med utbildningsministern till regeringskansliet. Och det är egentligen just detta som är hela meningen med Stora Infradagen.

Taggar: , , ,

Micael Appelgren

Publicerad den: 2020.1.31

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!