Börje Westin har varit i branschen i 50 år. Både som maskin­förare, mekaniker och nu som produktchef och maskinsäljare.

Publicerad den: 2020.11.16

”Bristen på maskinförare kan även höja maskinkostnader”

Spaning: En bra maskinaffär blir tydlig först efter försäljning. Men lika viktig är kontakten med en ärlig och hårt arbetande leverantör.

Låst innehåll

Börje Westin är en av de maskinsäljare i landet som många känner personligen och som varit med så länge i branschen att han i princip själv också känner alla. Få har ett sånt brett nätverk och kunnande som Westin efter sina närmare 50 år på olika positioner i leverantörsledet.

– Jag hade väl funderat på att sluta snart nu, men dom har frågat om jag kan vara kvar och hjälpa till ett tag till, och jag gör väl det, så får vi se, säger 68-årigen utan minsta missnöje. Det är uppenbart att han verkligen trivs i branschen.

ANNONS:

Att köpa en maskin är en stor sak som entreprenör och kräver både planering och beräkningar. Börje Westin har inte sällan hjälpt mindre entreprenörer – så kallade enmaskinsägare, och han tycker att det finns ett antal saker som absolut inte får glömmas bort.

– Kan vara självklarheter, men maskinens kvalitet och komfort måste man ta hänsyn till. Priset är såklart viktigt. Jag tycker också att man ska välja en leverantör där det är rimligt att räkna med att det finns reservdelar i tio år från och med inköpsdatum, säger Börje Westin.
Enligt Börje Westin ska man också räkna med att maskinen tappar i värde med cirka 50 procent på fem år. Det gäller alla maskiner. Men mest värde tappar maskinen redan det första året, ungefär som resonemanget är med bilinköp.

– Och det är här man måste fundera och räkna. För tittar man på priset så tappar ju en billigare maskin mindre i värde i pengar sett. Jag har varit ansvarig för begagnatmarknaden på olika företage och fick lära mig tidigt att avläsa värdet på begagnat. Tillverkare har viss betydelse på andrahandsmarknaden, men störst betydelse har maskinens skötsel. Den som servar och sköter sin maskin noga kommer helt enkelt att behålla mer pengar när det är dags att byta maskin. Börje Westin har varit både grävmaskinist och mekaniker innan han renodlat gick in på sälj­sidan hos leverantörer. Första jobbet var på Sveatrade 1974 som bland annat sålde Atlas (Atila). Sveatrade gick upp i SMA där Börje bland annat hade Komatsu och JCB som märken att ta ansvar för. På senare år blev det EMS med Take-Job och Hyundai, med flera tillverkare, och de senaste tio åren har han varit produktchef på Stig Machine som bland annat levererar Hyundais mindre grävare och kinesiska Liugong.

– Det är en intressant utmaning att jobba med den här kinesiska tillverkaren som blivit allt större och etablerad på den europeiska marknaden. Här kan vi jobba med inköpspris – vår utmaning är att kunna förklara för entreprenörerna de andra bitarna som handlar om kvalitet och jämförelsen som man gör med de etablerade marknadsledande tillverkarna.

Att Börje Westin skulle prata bara gott om Liugong är ingen överraskning, det är så att säga hans jobb. Men det som är intressant är att han misstänker att bristen på maskinförare gör att nya och mer oprövade maskintillverkare även får andra utmaningar.

– När jag pratar med entreprenörer som ska betala för maskinerna idag så märker jag såklart att de är ganska intresserade av att kunna komma ner en halv miljon i pris på en maskin. Det är värt att pröva så att säga. Men det går inte maskinförarna med på utan vidare. De vill ha en maskin från de stora tillverkarna som är klart dyrare – och som antagligen har mer status på arbetsplatsen. Och entreprenörerna vågar då inte gå emot dessa önskemål, för det är ont om förare och förarbristen riskerar därmed att ge onödigt höga maskinkostnader, menar Westin.

Börje Westin är övertygad om att fler maskin­förare på marknaden skulle pressa ner maskinkostnaderna för alla entreprenörer i landet. Alla maskinsäljare har sina argument som talar för just den produkt de ska sälja. Det säger sig själv. Börje har dock sålt en rad olika märken under åren och tittar på det med helt andra ögon och har andra värden som han använder sig av i kontakterna med maskinentreprenörerna.

– Jag ser det som att mitt uppdrag är att hjälpa kunden. Och det är klart en fördel att jag varit både maskinförare själv och mekaniker. Jag fokuserar alltid på att svara på kundens frågor som kan komma. Att tala om vilka fördelar maskinen har och rabbla olika fakta om prestanda och liknande är i princip ingen idé. De har han glömt efter någon timme ändå. Men har han fått svar på alla frågor – det minns man. Något ligger det i detta.

Taggar: ,

Text och foto: Micael Appelgren

Publicerad den: 2020.11.16

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!