Ett utmärkande drag är också - anser Kkv - att de ledande bolagen nära följer varandras prissättning. Bättre information om priser och åtgärder som gör det svårare för bolagen att kopiera varandras prissättning skulle kunna stärka konkurrensen.
Detta framgår av delrapporten Hur påverkar konkurrensen priserna på bensin och diesel? som Konkurrensverket publicerar inom ramen för det pågående arbetet med att kartlägga och analysera drivmedelssektorn.
Kartläggningen av drivmedelsmarknaden visar att den präglas av en stel marknadsstruktur med hög koncentration och höga inträdeshinder. Fyra bolag står för omkring tre fjärdedelar av försäljningsvolymen av bensin och diesel till slutkund. Pumppriserna på drivmedel styrs i stor utsträckning av de rekommenderade priser som de större aktörerna publicerar på sina webbplatser. Drivmedelsbolaget Circle K är prisledare och de andra bolagen följer helt enkelt bara efter Circle K. Lokala priskrig blir allt ovanligare.
– Vår utredning visar att prisbildningen på drivmedelsmarknaden präglas av prisledarskap och att rekommenderade priser publiceras offentligt. Att företag prissignalerar kan vara problematiskt ur konkurrenssynpunkt, säger Konkurrensverkets chefsekonom Arvid Fredenberg och tillägger:
– Vi ser nu behov av att närmare utreda förutsättningarna för åtgärder som stimulerar till ökad priskonkurrens på den svenska drivmedelsmarknaden. Utgångspunkten bör då vara frågor som rör bolagens prisstrategier och konsumenternas tillgång till aktuell och relevant prisinformation, säger Arvid Fredenberg.