Produktionstakten har ökat på Förbifart Stockholm och Västlänken i Göteborg, bland annat med anledning av minskad trafik i storstäderna under pandemin. Foto: Mikael Ullén/Trafikverket

Publicerad den: 2021.1.19

De ska hitta användning för Stockholms schaktmassor

Anläggning: Samtidigt som miljontals ton schaktas ut från Förbifart Stockholm och tunnelbaneutbyggnaden saknas en helhetsplanering för vad som ska hända med schaktmassorna. Det ska forskningsprojektet MASSA ändra på.

Låst innehåll

Just nu lagras schaktmassorna från de stora byggena i Stockholm på olika upplag i Järfälla, Upplands-Väsby och Järfälla. Någon långsiktig helhetsplanering för hur dessa ska användas saknas. Därför har projektet MASSA startats, som ett samarbete mellan KTH, Stockholms stad, arkitektföretaget GAIA och Studio Erixon Alto.

Det går ut på att hitta nya sätt och användningsområden för massorna, som ska ses utifrån ett resursperspektiv snarare än en restprodukt.

ANNONS:

Tänkbara användningsområden är konstgjorda öar, kajer som kan bli till nya publika platser. Konstgjorda rev i Riddarfjärden som både kan öka den biologiska mångfalden och förbättra vattenkvaliteten är en idé som Stockholms stad redan börjat titta på.

I projektet ingår också att hitta bra platser för var dessa öar och kajer kan placeras, men också att ta reda på hur de nya landområdena ska användas för att maximera användarnyttan.

Projektet har precis dragit igång och ska pågå i fyra år.

Taggar: , ,

Ann-Louise Larsson

Publicerad den: 2021.1.19

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!