Micke Hjertstedt har två Volvoväghyvlar i firman, båda av årsmodell 2015.

Publicerad den: 2018.3.9

”Det är helt otroligt att Volvo CE slutade tillverka väghyvlar.”

Jag och min maskin: – När jag köpte Volvos sista hyvel var tanken att den ska räcka mitt yrkesliv ut. Micke Hjertstedt har kört väghyvel sedan han var en tvärhand hög. Och det tänker han fortsätta med.

Låst innehåll

Det snöar i Skänninge och Micke Hjertstedt har varit uppe sedan klockan tre och kört i snösvängen med firmans hjullastare.

Du var tidigt ute med maskinen idag, men du var tidigt ute som förare också. Hur gammal var du egentligen?
– Jag var bara femton år när jag ansökte om att få röja snö med väghyvel i Linköpings kommun. Men de tyckte jag var för ung. Året därpå gick det bra.

Hur kommer det sig att just väghyvel blev din maskin?
– Min far hade en liten firma med en väghyvel och man kan väl säga att jag är född in i hyveln. Istället för att gå i gymnasiet arbetade jag från 1984 som lärling i firman. Då hade vi en Nordverk 130 HVT som far köpte ny 1977.

– Sedan blev jag kvar i fars firma fram till 1989 när jag startade eget och köpte mig en begagnad Caterpillarhyvel. Som mest har jag haft tre hyvlar i firman.

Vad är det för maskiner du har nu?
– Just nu har jag två väghyvlar och en lastmaskin. Efter flera år med hyvlar från Caterpillar fanns det bara en begagnad Volvomaskin i Sverige när det var dags att byta 2003. Jag hade tidigare köpt en begagnad Cat direkt från Kanada 1996, men den här gången valde jag att testa Volvo.

Är det stor skillnad mellan maskinerna?
– Det är flera olika saker som skiljer, men jag kan inte tycka att den ena maskinen är självklart bättre än den andra. De har båda sina fördelar.

Hur kom det sig att du köpte Volvos sista väghyvel?
– Jag köpte en ny volvohyvel 2015 och när det var dags att byta ut den andra maskinen i firman fick jag höra att den sista hyveln ännu var osåld.

Swecon döpte den sista hyveln till Theresé, har din andra hyvel också ett namn?
– Den heter Eulalia. Det var min förare som bestämde det.

Du har ju hjälpt till som testförare av maskinerna. Vad är ditt omdöme?
– Egentligen är det helt otroligt att Volvo CE slutade tillverka väghyvlar, de hade verkligen hittat ett bra koncept. Den går till exempel väldigt stadigt, det har antagligen att göra med att den är lågbyggd. Det innebär dock att frigångshöjden är lägre, något man måste komma ihåg till exempel vid kantskärningar eller om man plockar på sig en sten.

– Annars är största skillnaden på de senare modellerna att hydrauliken blivit så mycket bättre.

Finns det tillräckligt jobb för väghyvlar i trakten?
– Jag har bra med jobb, mest jobbar jag med asfaltsjustering, men det blir även lite drift och underhåll av grus-vägar. Tyvärr kan beställarna ibland tycka att det räcker med att jag utför ett moment, en körning på vägen, men bryr sig inte lika mycket om hur resultatet blir.

– För grusvägens bästa kan jag inte köra tre kilometer färdig väg per timme, som beställaren vill. För att jobbet ska bli väl utfört kanske man ligger på 1–1,5 kilometer färdig väg i timmen.

Taggar: , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Text och foto: Sofia Barreng

Publicerad den: 2018.3.9

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare