maskinentreprenoren logo

Teknikreportage

”Det går oväntat bra”

Det är inte världens enklaste jobb att leda ett globalt bolag med 14 000 anställda i en pandemi med digitala möten som främsta verktyg. Men entreprenadsonen från Orsa, Volvo CE:s vd Melker Jernberg, har lyckats med klart mer än så i år.

placeholder
Linn Posse

Lästid:  0 min

article

Men entreprenadsonen från Orsa, Volvo CE:s vd Melker Jernberg, har lyckats med klart mer än så i år.Det var aldrig aktuellt att Melker Jernberg skulle ta över familje­företaget Grefs Väghyvling i Orsa. Istället är det syrran som nu går in och tar över när generationsväxlingen är aktuell.

– Jag skulle studera, det var min plan. Och när jag var ung var det nog främst jordbruket jag hjälpte till med, och jag körde väl en del traktor och så då. Men på den tiden hade vi nog bara en väg­hyvel i företaget, minns han. Men Melker Jernberg har ändå fram till nyligen varit styrelseledamot i detta ME-företag från Orsa som lite lustigt nog inte hade en enda Volvomaskin när Jernberg tillträdde som vd för Volvo CE för tre och ett halvt år sedan.Men nu finns det flera maskiner från Volvo i familjeföretaget. Och det är klart man undrar… Har Melker Jernberg påverkat Grefs Väghyvlings maskininvesteringar de senaste åren; för att typ slippa gliringarna från kollegorna på jobbet?– Näe…(skratt)… Det där får man nog tacka Swecons duktiga organisation för, som har sålt in maskinerna, det har inte jag varit inblandad i, vet inte vad dom hotat med… (mer skratt). Fast han erkänner att det inte kändes helt bra när han tillträdde och visste att där hemma i Orsa var det inte en enda Volvomaskin som gick i jobb.

– Det är klart att det kanske inte kändes så bra då, men var ju inte mitt problem. Nu är det i varje fall så att det finns en grävmaskin och två hjullastare, och även en Volvo FMX lastbil i företaget. Och vad jag fått höra så är förarna väldigt nöjda. Men kanske var det väl också så att pappa själv insåg att det var lite juste att investera i några Volvomaskiner, ler Melker och visar att han tycker vi kan släppa ämnet nu. Det är inte helt lätt att intervjua Melker Jernberg. En direktör på den här nivån är omgärdad av en liten armé av kommunikationsexperter och inte ett pip utanför ramarna som kan påverka börskurs eller konkurrenssituationen får sippra ut. Och det gör att intervjuer av den här typen lätt kan bli formella och stela. Men allt tar en överraskande vändning plötsligt.

– Nu ska vi gå ut på fältet här och provköra några Volvomaskiner istället. Jag har tjatat länge om att få testa vår nya hjulgrävare och det tycker jag att du också ska göra. Vi kan prata mer sedan… Vi är alltså i Eskilstuna på Volvos kundcenter. Det är stängt på grund av pandemin och i det närmsta helt tomt på folk. Förutom instruktören Adam Lindberg som har dykt upp och helt klart har sedan tidigare fått instruktioner om att organisera testkörningen. Som garvad journalist tänker man såklart att kommunikationsavdelningen organiserat ett PR-kupp mitt i intervjun… Men så är det inte.– Jag sa direkt när jag fick frågan om att bli intervjuad att jag bara går med på det om vi kan ses i Eskilstuna och testkör maskiner. Jag tycker det är viktigt att jag testar våra produkter när jag kan. Det ska vara så, jag och andra ska ligga nära våra produkter och veta hur de fungerar och känns.Det finns fördelar med upplägget även för tidningen. Plötsligt har vi chansen att få klart bättre och roligare bilder än vad som brukar vara möjligt när tunga direktörer ska intervjuas i styrelse­rummens stela miljö. Melker Jernberg som i botten är maskin­ingenjör från KTH hanterar grävmaskinerna, både på band och hjul, med viss vana. Det syns att det inte är första gången. Och när undertecknad kliver in och föser runt lite material på testområdet kommer gliringen:

– Ser bra ut Micke, men den där skopan är ju bara halvfull, hade min pappa sagt… Efter en timme i ruskvädret på testområdet är det dock dags att ställa lite normala frågor och liksom motivera att tidningen har åkt iväg till Eskilstuna för att göra denna intervju. Ett konferensrum finns ledigt och vi hämtar lite blaskigt kaffe från automaten och slår oss ner.Hur går det för Volvo CE, och hur tänker Jernberg när det gäller all teknisk utveckling och ökade miljökrav som ställs på både tillverkare och entreprenörer? Hur man än vrider och vänder på det så säljer maskiner från Volvo CE rätt bra runt om i Sverige. Enligt Anne Bast, (Head of Brand, marketing och communications på Volvo CE), har Volvo CE enligt egna beräkningar 50 procent av den svenska marknaden om man räknar bort minimaskinerna.

– Det är en stor förmån att få vara med i det som händer nu. Det är roligt och spännande, och vi kommer att se ett kompetensskifte i branschen, både hos oss och ute bland våra kunder när den nya tekniken nu ska hanteras. Vi måste anpassa oss till våra kunder som vi också ser får nya miljökrav som deras kunder ställer. Det kan kanske bli en del fel på vägen här, men då får det väl bli det. Jag är ganska lugn och trygg över att vi inom Volvo kommer att klara av den här utvecklingen, säger Jernberg.Och visst händer det grejer på Volvo CE. Lite senare kommer Jernberg och Toni Hagelberg som basar för forskningen gällande bränsleceller på Volvo CE förevisa oss bolagets just nu hemligaste labb. Som första journalister i världen får vi se avdelningen där kanske framtidens bränsle för grävmaskiner får se dagens ljus.Volvo CE bygger också just nu världens första test- och demoanläggning för elektriska och autonoma maskiner i Eskilstuna. Här ska också kunderna utbildas kontinuerligt i den nya teknik som kommer fram i form av mjukvaror och digitala lösningar i stort. Det är ett rejält område, 66 000 kvadrat och ska stå klart redan i november i år.

– Det finns ett intresse för våra autonoma system. Här kan vi visa upp hur det fungerar för kunderna. Ibland får jag frågan om autonoma maskiner kommer ta bort förarnas jobb, men här blir ett kompetensskifte också, det blir andra jobb inte färre. Även hos oss på Volvo CE kommer kompetenskiftet att bli nödvändigt.Det utveckling som pågår gör att Melker Jernbergs uppdrag också är att titta över strukturerna och kompetensen i det bolag han själv har ansvar för att styra. Han menar att Volvo CE måste följa med i kompetensskiftet tillsammans med sina kunder. Siktet är helt klart inställt på att Volvo Group blir fossilfritt 2040 med delmålet att 35 procent av maskinerna vara elektriska redan om nio år. Ett litet mer överraskande grepp i detta arbete är att företaget stryker alla titlar.

– Vi är alla medarbetare, jag och alla andra i företaget. Vi ska ha en delaktig och självgående organisation utan toppstyrning. Vi tar bort chefsnivåer och de titlar vi har haft. Vi är mitt i det arbetet nu. Jag brukar säga att vi på Volvo CE har två jobb, det första är att sköta det jobb som man har betalt för, det andra är att utveckla och förbättra. Ett bra hållbart bolag lyfter alla medarbetare, intressenter och samhället. Det går bra för Volvo CE. Melker Jernberg har anledning att känna sig nöjd med sig själv och sina 14 000 medarbetare. Första kvartalet 2021 fick en hel del analytiker att höja på ögonbrynen över anläggningsmaskinernas resultat och prestation. Både leveranserna och orderingången steg kraftigt. En ökad orderingång på 73 procent är nästa osann­olikt mycket. Leveranserna ökade med 53 procent. Lönsamheten ökade också och det rapporterades en rörelsemarginal på 15,4 procent.

– Det har gått oväntat bra, kan man väl säga. Marknaden i Kina har varit väldigt stark. Men även andra marknader. Det är ett lönsamt bolag och det skapar utrymme för att vi kan göra det vi vill framåt. Fatta långsiktiga beslut och bli duktigare under resan.Det händer också en hel del på marknadssidan inom Volvo CE. Det är långt ifrån säkert att Volvo i närtid kommer att dyka upp på någon av de större internationella mässorna. När pandemin slog till och Volvo CE pausade sitt deltagande på Conexpo och sedan tidigare i år meddelade att man heller inte har för avsikt att delta på Bauma i München nästa år, väckte det en del förundran. Få vågar avstå, nämligen.

– Det är inte så att vi inte kommer att finnas på mässor i framtiden. Men nu vill vi komma närmare kunderna på ett annat sätt, och arbeta mer digitalt också. Det är också svårt att planera för stora mässor i dagsläget. Tror inte större alltid är bättre, säger Jernberg.I Kina har Volvo CE på försök sänt evenemang live över nätet och skapat kundrelationer med möjlighet att köpa maskiner direkt on-line på ett sätt som påminner om auktioner. Det visade sig fungera i Kina och flera hundra maskiner köptes vid eventet. En framgång som antagligen kan utvecklas på flera marknader. Annars har pandemin och de digitala mötena som Melker Jernberg tvingats jobba genom i år börjat nå vägs ände. Som många andra tycker han att det finns fördelar, men han ser också risker om det fortsätter för länge:– Jag har delat min tid mellan hemmet, Eskilstuna och Göteborg den senaste tiden, och det har blivit en hel del digitala möten såklart. Men vi får inte den input och utveckling som vi medarbetare behöver i bolaget via dessa möten. Jag menar, hur länge kan man titta på Powerpoints med gammal kunskap? Man behöver ses för att utvecklas.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer