I en gul tegelkåk nära Ulfsundasjön i Solnas Pampasområde surrar det av aktivitet. Härifrån driftar Svevias division Drift/Stockholm norra vägunderhållet på Kungsholmen och Östermalm. Kund är Stockholms stads trafikkontor.
Jonas Sandén är platschef och till sin hjälp har han tre arbetsledare samt ytterligare 14 personer i den egna organisationen. Till detta kommer nästan 40 underentreprenörer.
Uppdraget för vintern är enkelt: håll Kungsholmen och Östermalm framkomliga för gående och hjulburna.
Lätt sagt, men något mer krävande att utföra.
– Förra säsongen hade vi till exempel 132 tillfällen med sopsaltning som varade allt från fyra timmar till ett helt dygn. Det blir en del att göra, konstaterar han.
Även här råder enighet om att vinterväghållning är en uppgift stadd i förändring. Förutom att kravställningen ständigt skärps märker arbetslaget i Pampas hur klimatförändringarna kräver nya arbetsmetoder.
– De senaste tjugo åren har vi sett hur antalet snöfall per vinter minskat, men trots det krävs större insatser.
Vad som hänt är enligt Jonas att upprepade temperaturväxlingar skapar mer halka, och halkan måste ju bekämpas.
– Vi ser att det har blivit mycket snabbare omställningar, det snöar, sen smälter det och fryser igen. Våra åtgärder är först att ploga och sanda, men när det smälter sjunker sanden igenom och vi måste även ut och salta när det sedan fryser på igen.
Det minskade antalet plogningar innebär med automatik att det blivit allt svårare att rekrytera underentreprenörer för uppgiften.
– Vi har en trogen skara bönder som vi varje år försöker övertala att återkomma till oss, men de blir tyvärr äldre med åren och många vill sluta med snöplogningen. Hela regionen sitter med samma problem och det finns en risk för att intern kannibalism uppstår.
– Historiskt sett har bönderna varit vårt viktigaste instrument, men det som för 20 år sedan kallades för det vita guldet, det finns inte längre. Samtidigt skärps miljökraven och jag förstår att en lantbrukare inte kan investera i ny maskin bara för snöplogningens skull.