maskinentreprenoren logo

Ledare

Detta är en kompetensbransch

Det har börjat talas ganska...

placeholder
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article

Det har börjat talas ganska mycket om branschens image. Men detta är ett känsligt ämne – vi är de vi är, så att säga. Man kan inte gå runt som en trendkänslig stockholmare på Nytorget och skärrat hoppas att folk tycker man är cool. Inte om man ska få något gjort som maskinentreprenör.

Att det talas om branschens image allt oftare handlar om att allt fler maskinentreprenörer konstaterar att branschen år efter år får det svårare att locka till sig ungdomar. För mig är det egentligen obegripligt – vem vill inte jobba med ett fritt kreativt arbete i ett medelstort lokalt företag där man trivs och har bra kamratanda?

Lönen som maskinförare är också långt bättre än många andra jobb med motsvarande utbildning.Borde vi vara oroliga? Kanske. Men det har talats om brist på maskinförare i 20 år nu. Ändå rullar det på – företagen växer och antalet anställda i branschen har de senaste tio åren nästan fördubblats. Samtidigt finns det förvånansvärt många utbildade maskinförare som inte lyckas få jobb. Kompetens är viktigt i vår bransch. Det den imagen vi borde odla.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer