Vinterväghållningen riskerar att bli ett problem i framtiden då det kommer att saknas kompetens. Digitalisering kan därför vara nödvändigt för att klara av det nya läget. Foto: Trafikverket

Publicerad den: 2018.4.11

Digitalisering ska rädda vintervägunderhållet

Drift och underhåll: Framtidens snöröjning pressas från flera håll. Pensionsavgångar och kontrakt som inte utformats tillräckligt attraktiva för entreprenörer gör att kompetensbristen kan bli ett stort problem för vinterväghållarna i framtiden.

Låst innehåll

I ett utvecklingsprojekt beskrivs läget såhär:
”…rörligheten bland vintervägåkare har ökat då vinterväghållning inte längre anses vara ett attraktivt uppdrag på grund av snöfattiga vintrar, korta kontraktstider och pressade priser. Därför kan det vara svårt att hitta erfarna och engagerade chaufförer med lokalkännedom…”

Utvecklingsprojektet drivs i samarbete Svevia, B & M systemutveckling, Vti, Klimator och Foreca med stöd från SBUF (Svenska byggbranschens utvecklingsfond) Slutrapporteras till sommaren. Men redan nu finns det indikationer på att branschen i framtiden kommer att digitaliseras mer för att klara av den uppkomna situationen.

Svevia lanserar en plan som ska förändra förutsättningarna för vägunderhåll och minska samhällets kostnader för drift och underhåll av vägar med miljontals kronor. Med avancerad information om temperatur, väderförhållanden och väglag går det att få svar på frågor som; när, hur och var det blir halt och med IoT-lösningar skräddarsy åtgärder för vinterväghållning.

– Ökad tillgänglighet av data från vägsensorer, uppkopplade fordon och maskiner skapar förutsättningar för högkvalitativa väglagsprognoser och optimering av insatser, vilket kan effektivisera framtidens vägunderhåll avsevärt. Samtidigt minskar den skadliga miljöpåverkan genom minskade transporter och minskad mängd saltanvändning, säger Andreas Bäckström, projektledare på Svevia.

Enligt de beräkningar som gjorts i projektet skulle vägunderhållet kunna effektiviseras med miljontals kronor per år.
Potentialen av en dynamisk optimering av vintervägunderhållet är enligt Svevia många.

– Förutom minskade kostnader och minskad negativ miljöpåverkan kan vi med en högre prognossäkerhet bidra med en högre trafiksäkerhet. Beslutstödssystemen och den ökade automatiseringsgraden förbättrar också arbetsmiljön med minskad stress för driftledningspersonal och maskinförare.

Taggar: , , , ,

Micael Appelgren

Publicerad den: 2018.4.11

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare