maskinentreprenoren logo

Ledare

Digitaliseringen blir magkänslans död

Hur kommer det sig att...

placeholder
Micael Appelgren

Lästid:  0 min

article

Hur kommer det sig att människor tycker olika, och inte sällan för fram sina argument oavsett fakta som pekar åt ett annat håll?I sociala medier har det blivit allt tydligare på senare år att åsikter blandas ihop med fakta och det är tyvärr ett problem. Särskilt för de som fattar beslut mer baserat på andras åsikter än att söka fakta. Att driva företag med ”magkänslan” som rättesnöre är riskabelt.

I varje fall inte särskilt effektivt.I slutändan handlar det alltid om att få räkenskaperna att gå ihop. Annars har man kanske inget företag efter bokslutet. I vår bransch har digitala verktyg fått allt större plats. Det är bra. Det går att ta reda på vilken maskin som drar minst bränsle och har bäst livscykelkostnad.I dag behöver man inte fråga en kollega om man inte vill.

Om branschen går bra eller inte just nu, det går att ta reda på. Det finns fakta att hämta in. ME har bra Index och i tidningens Byggpuls kan du läsa konjunktursvängningarna baserade på analys­företaget Byggfaktas inhämtade statistik.Det är helt klart en säkrare metod än den gamla ”hederliga” magkänslan.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer