maskinentreprenoren logo

Krönika

Dottereffekten förändrar företagandet

Lästid:  0 min

article

Alla har vi hört talesättet att barnen gör som man gör, inte som man säger. Och det gäller väl allt från hur fort det går bakom ratten till hur man hanterar alkohol. 

Men det visar sig att det finns en omvänd effekt också. Vi föräldrar förändrar vårt beteende i relation till våra barns upplevelser. 

I en studie från Handelshögskolan i Stockholm, Erasmus universitet och Jönköping University konstaterar forskarna att svenska företag ledda av manliga vd:ar med döttrar blir mer jämställda. Men att effekten kommer först när döttrarna börjat växa upp och mött skola och arbetsliv. Då får papporna/vd:arna insikter de annars inte skulle fått och börjar ändra sitt beteende. De ändrar sig inte bara privat utan även så att den så kallade ”dottereffekten”  faktiskt går att mäta i deras företag. 

När forskargruppen från Sverige och Holland undersökte alla företag grundade i Sverige mellan 2004 och 2017 kunde de konstatera att företag vars manliga vd:ar hade döttrar anställde elva procent fler kvinnor jämfört med om vd:n enbart hade söner.

– Vd:arna som vi talat med berättar om hur deras affärsbeslut har ändrats efter att de, genom döttrarnas erfarenheter under uppväxten, fått en inblick i vilka hinder som kvinnor stöter på i sin vardag, säger Karl Wennberg, professor vid Handelshögskolan i Stockholm och en av forskarna bakom studien.

Samtidigt talade vd:ar i kontrollgruppen som endast hade söner oftare om hur jämställdhet hade ”gått för långt” och att man ”tvingas” anställa kvinnor.

Det här är ju något att fundera över när vi arbetar i en bransch som återkommande beskriver att det råder brist på personal att anställa. Det går inte att ordna så att vd blir stolt pappa till döttrar och på så vis förstår att det finns betydligt fler potentiella anställda än han tidigare trott. Men det kanske går att dra nytta av studien ändå. 

För det handlar ju om attityder. Och det går faktiskt att förändra attityder. Om vi konsekvent strävar efter att öppna ögonen för det som står strax bredvid det självklara så kan det löna sig.

Men glöm därför inte att fortsätta vara en förebild för barnen. Om vi suckar och svär samtidigt som morgonkaffet sväljs så lär väl nästa generation inte bli så sugna på att följa i våra fotspår. 

Samma gäller attityden till vem man har som kollega eller anställd. Om sucken gäller de där fruntimren på firman, så är det svårt att tro att dottern blir peppad på att ägna livet åt grävmaskiner.

Text: Sofia Barreng

Plus & Minus

Forskning visar att attityder visst går att förändras.

Forskning visar också att det är svårt att förändra attityder.

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer