– Vi ser inte att dieselpriset blir lägre framöver. Dessutom ligger vägtransporter inte i samhällets intresse. Därför har vi planerat för att lägga över trafiken till Heljestorp på fartyg. På sikt tror vi att det blir billigare, säger Tommy Ohlsson, regionchef för Ragn-Sells verksamheter i södra Sverige till TTELA.
Trafikverket har på senare tid varit Ragn-Sells största kund i området, med projekt som Marieholmstunneln, sänkningen av E45 och Västlänken.
Att lägga över transporterna från väg till vatten har inte varit helt enkelt. Det har krävts en del pusslande, men till slut har en lösning nåtts och förhoppningen är att komma igång runt årsskiftet. Den första utmaningen var att hitta en passande hamn. Vänersborgs hamn gick bort på grund av att kajens stabilitet begränsade kapaciteten. Istället hittade man en lösning i Stallbackahamnen i Trollhättan, där man nyligen fått tillstånd från länsstyrelsens miljöprövningsdelegation att ta emot schaktmassor. Tillståndet gäller bara för massor som klassas som ofarligt avfall. När transporterna kommer gång beräknas två båtar i veckan angöra Stallbackahamnen, vilket på årsbasis ersätter drygt 5 000 lastbilstransporter eller 100-110 lastbilar i veckan.
– Förutom miljön förbättras också trafiksituationen på E45, säger Tommy Ohlsson på Ragn-Sells till TTELA.
Från hamnen ska schaktmassorna transporteras den sista biten över Stallbackabron med lastbil och för detta kommer Ragn-Sells att köpa in ellastbilar.
Detta är den första pusselbiten i en större omställning av transporter som Ragn-Sells planerar att göra. Bolaget tittar även på att lägga över gods från sjö till exempel runt Vänern.
– Det går åt så otroligt mycket mindre energi jämfört med vägtransporter, och det är sällan bråttom med avfallsgods, säger Tommy Ohlsson till TTELA.