Krossföretagen får högre skatt på diesel.

Publicerad den: 2019.9.17

Dyrare diesel för gruv- och ballastföretagen

Låst innehåll

Från och med 1 augusti i år slopas den skattereduktion på diesel som varit verklighet för gruv- och ballastföretagen sedan 1995. Det blir en rejäl kostnadsökning som företagen måste föra över på kunderna om det ska gå ihop. Regeringens klimatpolitik slår till mot maskinentreprenörer verksamma inom gruv- och bergmaterialindustrin. Höjd skatt på diesel är klubbat och klart för att skynda på omställningen mot elektrifiering. Men beslutet har fått kritik för att sakna bra konsekvensanalys och tidsramen blev orimligt kort.

– Det är viktigt för de medlemsföre-tag som drabbas av denna skattehöjning att ta höjd för detta i sin prissättning, säger Maskinentreprenörernas vd Hampe Mobärg.
Gruvföretagen har varit kritiska inför beslutet.

ANNONS:

– Sex månader är en orimlig tid för företagen i gruvindustrin att investera i annan teknik. Det finns heller inte maskiner och infrastruktur att tillgå för att ställa om till elektrifiering på kort sikt. Branschen har gjort en realistisk färdplan som den klarar av, och det vi ser är att det är möjligt fram mot år 2030 eller 2035, förklarade Erika Skogsjö, som ansvarar för energi- och klimatfrågor på gruvindustrins branschorganisation Svemin, tidigare i våras.
Större aktörer beräknas klara om ställningen enklare än små. Ett av företagen som nu kommer att få en rejäl kostnadshöjning i sin verksamhet är Hellkvist grus i Gräv i Dalarna

– Jasså, gick det där igenom. Vi prata-de just om det jag och min far. Men då vet vi. Jag kommer att göra så nu att jag på fakturan specar exakt vad kostnaderna är och var det kommer ifrån. Gruset och transporterna kostar det samma som tidigare, men sedan kommer jag att göra klart att det är höjd skatt på diesel som har gjort att totalpriset gått upp. Kunder-na ska veta varför, det blir som de röstar, säger Stefan Hellkvist, som driver berg-täkten i Gräv mellan Insjön och Gagnef.

Sveriges bergmaterialindustri (SBMI) har gjort en egen färdplan för att nå en fossilfri produktion men bemöter regeringens förslag om slopade skattereduktioner på diesel på ett lite annat sätt. Här räknar branschen med att det inte blir svårt att lämpa över kostnaden på kunderna. De är ju inte sällan ändå staten via Trafikverket när infrastruktur ska byggas.

– Det är en ganska trubbig konsekvensanalys i förlaget, men vi ser inte att det är branschens uppgift att finansiera det här. Det är såklart en käftsmäll för de som exporterar material, vilket är cirka två procent. Men vi räknar med att kostnadsökningen i stort går att föra över på kunderna, sa SBMI:s vd Mårten Sohlman i februari i år när ämnet var hett och debatterades hårt.

Foto: Maria Hansson

Publicerad den: 2019.9.17

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare