Pål Ligård ser fjärr­styrning och autonoma maskiner som ett sätt att effektivisera repete­tiva uppgifter.

Publicerad den: 2019.11.14

Effektivare arbete med fjärrstyrda maskiner

Spaning: Fjärrstyrda maskiner har under många år använts för att utföra uppdrag i farliga miljöer. Nu kommer nästa steg.

Låst innehåll

För norska företaget Steer AS är det redan en självklarhet att fjärrstyrda maskiner är ett fungerande verktyg att använda för högre effektivitet vid vissa tillämpningar. Kunderna har redan börjat höra av sig till det blott årsgamla företaget.

Vi har projekt på gång och flera förfrågningar, berättar företagets marknadschef Pål Ligård.
Men låt oss ta det från början. Företaget Steer må vara nybildat, men dess moderbolag norska familjeägda entreprenadbolaget Germundshaug Group har arbetat med fjärrstyrningar sedan tio år tillbaka. Det hela började med en förfrågan från norska försvaret.

ANNONS:

– Företaget fick i uppdrag att sanera ett område som försvaret använt för skjutaktiviteter och för att klara uppgiften tog vi fram egna tekniska lösningar.

Hela 162 kvadratkilometer skulle röjas och det ansågs för riskabelt att använda bemannade maskiner till vissa moment. Efter att ha undersökt tillgången på fjärrstyrningar på marknaden valde företaget att anställa experter och ta fram egna lösningar. De första maskinerna på plats blev fjärrstyrda grävmaskiner från Caterpillar med egentillverkad fjärrstyrning. Efter några år kompletterades maskinflottan med fjärrstyrda dumpar. Dumprarnas uppgift var att transportera massor och icke detonerade sprängämnen ut ur området.

Ganska snart stod det klart att uppgiften kunde optimeras genom att dumprarna gjordes autonoma. De kunde själva utföra den sju kilometer långa transporten och behövde förarstyrning endast vid lastning och lossning. De autonoma dumprarna överträffade de enbart fjärrstyrda dumprarna i effektivitet. Sedan dess har Germundshaug Group fortsatt att konvertera maskiner till fjärrstyrning. Grävmaskiner, bandschaktare, dumprar, traktorer och nu senast en hjullastare har byggts om. Enligt Pål Ligård går det att finna lösningar för hur alla typer av maskiner ska konverteras, men att det underlättar om de redan är utrustade med elektrohydraulik.

– Vi har byggt om maskiner från flera olika tillverkare, Volvo, John Deere, Caterpillar, men menar att det är en stor fördel med Caterpillars maskiner och deras elektronik. De är relativt lätta att modifiera.

Efter att under nästan tio år utvecklat egna lösningar för fjärrstyrning av maskiner, och under den tiden fått flera förfrågningar från presumtiva kunder, valde Germundshaug Group att ta tekniken till marknaden och bildade därför Steer AS.

Steer AS tar sin produkt för fjärrstyrning och autonomi till marknaden.

Steers teknik för fjärrstyrning av maskiner använder sig av trådlös överföring av signaler till och från maskinen. Signalerna överförs med hjälp av 4G eller wifi beroende på förhållandena i området. Föraren kan sitta i en kontrollkabin i närheten, eller på andra sidan jordklotet.

– Med hjälp av mellanstationer kan vi överföra signalerna över långa avstånd, berättar Pål Ligård och tillägger att det naturligtvis också går att över-föra signalerna via internet i en molnbaserad lösning och därmed kunna använda sig av förare på ett helt annat ställe.

Att sätta föraren på ett annat ställe på jordklotet innebär att maskinerna kan köras dygnet runt utan att någon behöver jobba på obekväm arbetstid. Maskinutnyttjandet maximeras.

För att avlägsna föraren så långt från maskinen krävs naturligtvis ett omfattande övervakningssystem. Alla maskiner är utrustade med kameror som visar det arbete som utförs, men det finns även kameror som visar maskinen och dess omgivning.

– Det är avgörande för säkerheten och egentligen enda hindret för fjärrstyrning idag. Vi har tekniken, det gäller att kunden ser till att övervakning och säkerhet i randzoner fungerar.

Förarens arbetsplats består av en stol med kontroller precis som i en vanlig förarhytt. Hyttens monitorer samt bilder från maskinens olika kameror visas på stora skärmar. Även ljud finns som ett extra stöd.

– Det behövs för att ge en god uppfattning om vad som händer på arbetsplatsen, menar Pål Ligård.

För att kunna utföra arbetet krävs att systemet reagerar så snabbt som möjligt och enligt Pål Ligård är fördröjningen i deras system endast 150-200 millisekunder. Erfarenheterna från tio års arbete med fjärrstyrning och autonoma maskiner visar att det går att effektivisera flera moment.

– Vi ser till exempel att det går att köra tre till fem dumprar med bara en förare, men då krävs det naturligtvis att de är autonoma. Föraren övervakar bara själva transporten mellan A och B, men styr dumpern aktivt vid lossningen.

Just transporter bör nog utföras autonomt menar Pål Ligård, det är nämligen svårt att fjärrstyra maskiner som rör sig fort eftersom det finns en fördröjning i systemet och det är svårt för en förare att ha full kontroll från en annan plats. Mycket riktigt är det också inom verksamheter med stora massförflyttningar, till exempel stenbrott och gruvor, som Steer återfinner sina kunder.

– Vi har flera projekt på gång som kommer att vara i drift hos kunder inom ett par år, säger Pål Ligård, men vill inte uttala sig om vad tekniken kostar.

– Det beror helt på förutsättningarna och måste så klart ge bärkraft för användaren.

Taggar: ,

Text: Sofia Barreng Foto: Steer AS

Publicerad den: 2019.11.14

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare