Branschpricken
”Egentligen handlar digitala tjänster också om att coacha kunderna”
Peter Bäck, senior produktivitetspecialist, Swecon.
Micael Appelgren
Publicerad: 2024-10-17
Lästid: 0 min
Publicerad: 2024-10-17
Lästid: 0 min
Swecon har en ny avdelning där ni nu börjar arbeta mer aktivt med att få ut Volvo CE:s digitala produktivitetstjänster på marknaden, hur går det?
– Det går bättre i Sverige än vad det gör i Tyskland och Baltikum där Swecon också är verksamma, så nu har vi bestämt oss för att fokusera här i Sverige. Det här är ju ny verksamhet för oss där vi inte bara ska kunna allt om maskinerna, utan också mycket mer om kundernas verksamhet – för att då kunna göra dem mer effektiva.
Men tycker kunderna om att ni kommer ut till deras arbetsplatser och lär dom hur de ska sköta det dom faktiskt är experter på?
– Nej, men vi kan inte närma oss detta på ett sådant sätt. Vi använder oss till exempel inte av benämningar som Connected maps, som är engelska, utan försöker visa hur det digitala kan göra verksamheten mer effektiv och lönsam. Hitta en medelväg där vi kan hjälpa men inte vara inne och peta i verksamheten. Flera kunder har ändå nappat redan – främst större organisationer.
Är verksamheten lönsam för Swecon då – hur tar ni betalt?
– Vi måste börja någonstans. Visa att detta är viktigt. Man kan säga att Swecon därför också nu måste hitta en affärsmodell som fungerar för alla. Kunderna köper ju den här tjänsten av Volvo, och vi blir som konsulter mellan Volvo och slutkunden.
Text: Micael Appelgren
Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.