Johan Halvarsson är Eledas koncernchef. Siktet är inställt på kraftig tillväxt.

Publicerad den: 2020.8.17

Eleda Group ska bli störst i Norden på infrastruktur – om två år

Branschstruktur: De stora anläggningsjättarna i Sverige utmanas nu på flera håll av nya konstellationer av maskinentreprenörer. Eleda Group omsätter snart mer än Svevia – och mer kommer.

Låst innehåll

Plötsligt fanns dom bara där. Redan omsätter Eleda Group 7 miljarder kronor. Om två år är siktet inställt på 10 miljarder. Då är Eleda Group större än Svevia. Hur gick det här till? Det är bara kanske fyra år sedan. En företagsförmedlare på Östermalm i Stockholm tar kontakt med några av landets mer framgångsrika maskinentreprenörer – och anläggningsbyggare. Dom tar kontakt för en kunds räkning.

Det finns investerare, en fond, och ett riskkapitalbolag i bakgrunden (Triton) som har analyserat den svenska anläggningsmarknaden, gjort en rimlig prognos, och kommit fram till att delar av branschen är en säker och stabil sektor att investera i med relativt låg risk och rimlig avkastning. När Johan Halvardsson, som i dag är koncernchef och vd för Eleda Group, får samtalet är han fullt upptaget med att driva och utveckla sitt företag Mark & Energibyggarna. Det går väldigt bra för bolaget, omsättningen har nästa tiodubblats på fyra år.

ANNONS:

– När jag kontaktades var redan Kewab och Akea en del av Eleda Group. Vi gjorde affären 2018, berättar Halvardsson, som tog med sig Mark & Energibyggarna som då omsatte 600 miljoner in i Eleda.

Triton tar över mellan 60 till 80 procent av ägandet i bolagen. Och så gasar man på. Ett år senare (2019) är det Johan Halvardsson som blir vd och koncernchef för hela gruppen som formellt såg dagens ljus så sent som 2017.

Triton hade en idé som stämde bra med entreprenörernas vision. Genom att låta de enskilda bolagen arbeta med sina specialuppdrag under sina egna starka varumärken skulle man med synergier för administration och smart kompetensförsörjning, och resurser kunna ta snabbare och bättre kliv framåt och stärka konkurrenskraften.

– Den affärsplan vi satte upp att växa i Sverige och Norden och bli ledande fungerade och utvecklades bra. Men vi nådde målen snabbare än planerat, och eftersom vi delägare då inte tyckte att det var rätt tid för att gå på börsen med Eleda så köpte vi tillsammans ut Eleda från Triton, berättar Halvardsson. En av Sveriges mest överraskande affärsupp­görelse för många branschbedömare. För ett sådant reptrick krävs extremt bra bankkontakter och inte den minsta misstanke om att det är något slirigt i bolagens balansräkning. Och de hade delägarna. Bolagen som ingår i Eleda Group är stabila och långsiktiga med mycket gott rykte på marknaden. Banken ställde upp. Panterna ansågs mer än säkra. Det är bara det att delägarna är långt ifrån nöjda. Man vill växa. Siktet är inställt på störst i Norden i sitt segment. För det krävs ytterligare expansion – och pengar. In kommer riskkapitalbolaget Altor som har en svensk stor fond som visar stort intresse för att gå in i Eleda. På Altor var det delägaren Bengt Maunsbach som satt med miniräknaren.

– Det är en jätteintressant bransch – och de här entreprenörerna i Eleda ser vi som ett ”dreamteam”. Triton hade gjort ett bra jobb, men deras fond är inte lika stor som hos oss. Vi kunde gå in med ytterligare kapital och samtidigt då kunde vi ta in JVAB och One Nordic. Nu utvecklar vi Eleda långsiktigt, säger Maunbach.

Altor är nu majoritetsägare i Eleda Group och som ordförande har man rekryterat en för branschen känd profil, Torbjörn Torell som bland annat varit vd för Svevia och tunga uppdrag i en flera företag i branschen. Nu ångar det på ordentligt här. Eleda ska bli mer känt och de varumärken som ingår i koncernen kommer i framtiden att även marknadsföra att man är en del av Eleda. För att synas har Eleda gjort en del strategiska sponsoravtal med svenska fotbollsklubbar, både AIK, Djurgården, men kanske än mer Malmö FF där Malmös stadion nu heter Eleda Stadion.

Altor kommer att bygga varumärket och tanken är ju såklart både att göra klart Eleda för en möjlig börsintroduktion när tiden är rätt, men också att ge samtliga medarbetare i företagen som ingår i Eleda en känsla av att de ingår i ett större sammanhäng än just i det bolag de lokalt eller regionalt verkar i. – Vi vill bygga företag i världsklass och vi är långsiktiga ägare. Vi har ägt en del företag i över tio år. Vårt jobb är att bygga ett redan bra företag ännu bättre och utveckla det. Det ser vi fram emot, om och när det kan hamna på börsen får vi se – men jag är övertygad om att det kommer att passa väldigt bra på börsen en dag, säger Bengt Maunbach.

Taggar: , ,

Text och foto: Micael Appelgren

Publicerad den: 2020.8.17

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!