– Vi vill visa på ett praktiskt sätt hur man kan använda lågvoltsbatterier i mindre maskiner med säkrare batterier som också har tillräckligt bra kapacitet, säger Kent Bertilsson, projektledare och professor i elektronik vid Mittuniversitetet.
Målsättningen att skapa en mer flexibel och kostnadseffektiv lösning för elektrifiering av maskiner och fordon.
– Vi hoppas att detta blir ett paradigmskifte där man ser fördelarna och möjligheterna med lågvoltsbatterier. Hittills har elektrifiering fokuserat på fordon med lång räckvidd, vilket har krävt högvoltsbatterier. Men det är inte en nödvändig funktionalitet för alla typer av fordon, säger Peng Cheng, forskare vid forskningscentret STC, Sensible Things that Communicate, vid Mittuniversitetet som i sitt arbete fokuserar på att utveckla elektriska motorer som kan fungera effektivt med lägre spänning.
– Vi hoppas att vi kan utveckla motorer med en drifttid på 2 - 3 timmar, där man kan byta batterier i stället för att ladda dem. Det skulle ge en ökad flexibilitet, särskilt för företag som arbetar i avlägsna områden, konstaterar Peng Cheng.
Projektet drivs tillsammans med Finlands Oulu University of Applied Sciences och Norges Arktiska Universitet i Tromsø, och omfattar redan fler än 20 företag som är involverade i utvecklingen av tekniken.
Projektet har en total budget på cirka 15 miljoner kronor, varav Mittuniversitetets andel är 5,5 miljoner kronor. Finansieringen kommer från Interreg Aurora, som bidrar med 9,5 miljoner kronor, varav Mittuniversitetet har tilldelats 3,5 miljoner kronor. Resterande medel kommer från projektets partner och andra finansiärer.