Elonroad skalar upp sin produktion av elvägsteknik tack vare pengar från bland Bring, Almi och EU. Foto: Elonroad

Publicerad den: 2021.5.12

Elvägsföretag växlar upp för fullskalig produktion

Låst innehåll

Elonroad skalar nu upp för storskalig produktion av sin elvägsteknik. Helsingborgs hamn blir en av teststationerna för tekniken.

Det finns flera olika tekniker för elvägar som testas på olika håll i Sverige. En av dem står Elonroad för. Deras teknik bygger på en skena i vägbana som förser batterier i passerande elfordon med ström, förutsatt att de har en mottagare som sticker ned under fordonet. Fördelar som beskrivits med denna teknik är bland annat att fordonens batterier kan göras mindre om laddning sker under körning, vilket skulle kunna lösa en av de stora utmaningarna för elektrifieringen av transporter. Det ökar också möjligheten att snabbare elektrifiera även tyngre fordon.

ANNONS:

Elonroad har nu fått in totalt 22 miljoner kronor bland annat i stöd från EU, samt från Almi Invest och Bring. Pengarna ska gå till att göra färdigt tekniken för att börja tillverkas i stor skala, vilket är planerat att ske under nästa år. Dessutom utvecklas parallellt nya lösningar för stillastående laddning vid exempelvis godsterminaler och för gatuparkering.

– Vi ska förbättra vår produktionskapacitet och göra tekniken mer produktionsvänlig, så att vi blir mer storskaliga och sedan kan trycka på knappen för försäljningen, säger Elonroads vd Karin Ebbinghaus till Dagens Industri.

Elonroads teknik testas just nu i gatumiljö i Lund, där några hundra meter av Elonroads laddskenor monterats i körbanan på Getingevägen. Testbanan i Helsingborgs hamn beräknas vara klar under hösten i år.

– Tekniken har testats på allmän väg men att använda detta i en hamn för att skapa kontinuerliga flöden är något helt nytt. I framtiden kanske vi skulle kunna ha dessa laddskenor vid våra containerkranar för att ladda dragbilarna medan de väntar på nästa container, säger Christina Argelius, teknisk chef i Helsingborgs Hamn, i en kommentar till DI.

Taggar:

Ann-Louise Larsson

Publicerad den: 2021.5.12

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Maskinentreprenören