”Nya Custom är definitivt värd en provkörning.” Biltestare Anders Myrdal

Publicerad den: 2018.6.15

En bra transportbil har blivit ännu bättre

Ford Transit Custom: Nya Ford Transit Custom har fått ett rejält uppsving med en helt ny instrumentpanel i klass med största konkurrenten Volkswagen Transporter. Den användarvänliga 8-tums läsplattelösningen kommer från personbilen Ford Fiesta.

Låst innehåll

Instrumenteringen och den digitala miljön är byggd på ett utom-ordentligt pedagogiskt sätt och ger en betydligt bättre förarmiljö än tidigare modell. Överlag är det mycket lättare att jobba med de digitala funktionerna med pekskärm och Apple Care – där de mest frekventa programmen finns för dig som vill ha bilen som ditt mobila kontor. En suverän funktion för ökad trafiksäkerhet är att du kan använda mobiltelefonens Siri-funktion via systemet och prata in vem du vill ringa med mera.

Nya Custom är mycket stabil på landsväg i hastigheter från 60 kilometer i timmen och uppåt. Men den sexväxlade manuella lådan ger en något ryckig körning i lägre hastigheter. Räddningen för dig som kör mycket i stadstrafik med många start och stopp kan vara att slå till på den mycket smidiga automatväxlade lådan som utvecklats av Ford i USA och anpassats till Euro 6-motorer i Europa.

Automatlådan sitter även i Ford Explorer och Taurus och har en elektrisk oljepump, vilket gör att bilen startar mjukt på en gång utan att det behöver byggas upp något oljetryck. Bilen är också bättre isolerad än tidigare modell, vilket förstås ger en tystare hytt än tidigare Custom.

Även denna bil finns med några olika utrustningsnivåer efter behov. Välj mellan den enklaste Ambiente, mellannivån Trend och värstingen Limited.

Efter fyra till fem timmars körning på tyska vägar runt Frankfurt konstaterar jag att Ford gjort ett riktigt bra jobb med nya Transit Custom. De bränslesnåla dieselmotorerna har ett drygt år på nacken och finns i tre modeller: instegsmodellen med 105 hästkrafter, 130 hästars motorn förväntas sälja mest medan bilen med en 170-hästars motor nog kommer att väljas av färre maskinentreprenörer på grund av en högre prisnivå.

Vi kör samtliga bilar med de olika motorerna. Och föga förvånande är det Sport Van med 170 hästar, fullsmetad med ny utrustning, sportratt och de senaste digitala lösningarna för moderna maskinentreprenörer som ger bäst intryck.

Det nya designspråket i fronten är främst baserat på de nya strålkastarna med Xenon-ljus och den nya grillen. Tillsammans ger de ett sportigt intryck och en design som sticker ut bland marknadens tillgängliga transportbilar.

För dig som söker en bränslesnål motor har Ford en motor i en ECOnetic-variant med en förbränning på 0,57 liter per mil, och ett koldioxidutsläpp runt 148 gram per kilometer.

Nya Ford Transit Custom är, enligt försäljningsstatistiken, Sveriges näst mest populära mellanklassbil. Men efter denna ypperliga modernisering av bilen borde den på allvar kunna ta upp fajten om förstaplatsen med klass-ettan Volkswagen Transporter. Nya Custom är definitivt värd en provkörning för att jämföras med Transporter och andra lyckade mellanklassbilar.

Du som inte har så bråttom att skaffa en ny transportbil: Håll utkik efter Custom som plugin-hybrid med en enliters EcoBoost-motor, som förväntas lanseras under 2019.

Text: Anders Myrdal Foto: Anders Myrdal/Ford

Publicerad den: 2018.6.15

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare