Alexander Kling har tittat på hur företag som hittat rätt digitala verktyg har flyttat uppåt i entreprenadkedjan

Publicerad den: 2019.12.10

”Enkelt att ligga i framkant i en konservativ bransch”

Spaning: Anläggningsbranschen ligger än så länge tidigt i digitaliseringen jämfört med andra. Men för den som är beredd att investera i sitt bolag finns det vinster att göra.

Låst innehåll

Civilingenjören Alexander Kling är en av få som studerat möjligheter och motgångar med digitala lösningar i anläggningsbranschen på akademisk nivå. Tillsammans med medförfattaren Daniel Virta ligger han bakom studien The digital subcontractor som undersöker hur maskinentreprenörer kan använda digitala verktyg och kompetensutveckling för att flytta upp sitt företag i värdekedjan.

– Det handlar om maskinentreprenörer som utvecklats från att vara utförare till att även börja kunna konkurrera för anbud som inkluderar projektering och fastpris. Det kanske mest intressanta vi sett är att företagen som tagit till sig rätt digitala verktyg för sin specialitet har lyckats utveckla avancerade digitala kompetenser helt själva och börjat erbjuda tjänster till såväl deras normala beställare som för deras konkurrenter, säger Alexander Kling.

ANNONS:

Han menar att anläggningsbranschen har stor potential eftersom det fortfarande är ett segment där det finns många småföretag, till skillnad från till exempel skogsbranschen som domineras av ett fåtal jättebolag. Han får medhåll av Fredrik Bergström som driver anläggningsföretaget Framtidens marktjänst, FMT, och själv specialiserat sig på nya metoder att mäta och presentera anläggningsjobb.

– Det är ganska enkelt att ligga i framkant med den senaste tekniken, för branschen är så oerhört konservativ, säger Fredrik Bergström.
Han startade entreprenadbolag redan i tonåren och har alltid gillat teknikprylar och maskiner. Men han fick upp intresset för mättekniken när han jobbade på bygget av Ikea i Bäckebol på Hisingen i Göteborg.

– Jag blev så impad av att utsättaren där hade en skärm som bara visade massor av svarta prickar, det var pålarna. Sen kunde han gå ut och visste ex-akt var alla pålar skulle placeras utifrån det, säger Fredrik Bergström. Bergström har med åren klättrat upp i framkant i branschen när det gäller att implementera ny teknik i sin verksamhet och när Maskinentreprenören når honom befinner han sig i Köpenhamn för Trimble digital construction summit.

Idag jobbar FMT utöver markarbeten bland annat med att mäta med drönare för att göra volymberäkning-ar och skapa 3D-modeller av projektet. Det gör i sin tur att man smidigt och enkelt kan visa för kunden hur slutresultatet blir med hjälp av VR.

I studien har Alexander Kling bland annat tittat på vad som varit det viktigaste framgångsreceptet för de bolag som valt att satsa på att bredda utbudet och effektivisera med digitala tjänster. Svaret är förhållandevis enkelt men handlar om att tänka långsiktigt.

För att kunna utveckla företaget och lära dig nya metoder måste du avsätta tid till att kliva ur maskinen och jobba strategiskt med företagsledning och utveckling; sätta upp ett mål och en plan för vart du vill nå.

– Det är väldigt viktigt att man förankrar och sätter en långsiktig plan på 2–5 år för att få utbetalning på sin investering, säger Alexander Kling.

När investeringen väl börjar betala för sig är det inte nödvändigtvis i form av större fakturor utan snarare i de besparingar som görs av att företaget kan jobba mer effektivt, pengar som inte riktigt syns lika tydligt. Fredrik Bergström betonar också vikten av att inte enbart förlita sig på att gå en utbildning och sedan förvänta sig att det ger all kompetens som behövs för att kunna jobba med tekniken. Det hjälper också att ha ett visst intresse för tekniken.

– Det räcker inte att skicka iväg någon på en fyra-dagarskurs till Leica, utan det är learning by doing som gäller. Sen kan det ta minst ett år innan du kan debitera någonting för det, men du kommer att tjäna på det över tid eftersom du blir oerhört mycket mer effektiv, säger Fredrik Bergström.

Att lära sig tekniken behöver inte vara ett oöverstigligt berg, även om man inte har intresset eller erfarenheten från början gäller det att se vilka fördelar som finns och hur det kan hjälpa ditt företag. Då kan även de som totalt struntar i digitala verktyg också se fördelarna och hur det kan göra dem effektivare och bättre på sitt jobb, menar Fredrik Bergström.

– Det är lite som att lära sig köra bil, första steget kanske är att klara av att köra in till Kungälv. När man är bekväm med det är det inte lika jobbigt att köra in till Göteborg och när man väl är bekväm med det, varför skulle man inte kunna köra i New York, förklarar Kungälvsföretagaren Fredrik Bergström.

Taggar: ,

Text och foto: Daniel Gunnarsson Greis

Publicerad den: 2019.12.10

Logga in



Kom ihåg mig

Skapa användare



Do NOT follow this link or you will be banned from the site!