maskinentreprenoren logo

Branschreportage

Expansion utan egna maskiner

Bara det bästa är gott...

placeholder
Linn Posse

Lästid:  0 min

article

Bara det bästa är gott nog. Norrländska NYAB jobbar hårt för att rekrytera de bästa inom varje yrkesgrupp – och framgången har inte låtit vänta på sig. Miljardgränsen är passerad med råge och nu ska man erövra inte bara Stockholm utan hela Norden.Vissa människor är födda till entreprenörer. Johan Larsson är utan tvekan en av dem. Istället för att gå klart gymnasiet sålde han bilar i sin mors firma eller jobbade i sin fars maskin- och transportföretag. Genom åren har han varit engagerad i allt från reklambyrå till livsmedelsföretag. Han har också jobbat på Peab, det var där han fick sin ”utbildning”. Det var också där som han kom till insikten att ”det här kan jag göra bättre själv”. För att göra en lång historia kort startade Johan Larsson tillsammans med fyra andra, däribland sin bror Mikael Ritola, NYAB med säte i Luleå 2013. Redan då såg Johan ett miljard­bolag framför sig och med målmedvetenhet, ”rätt tänk” och norrländsk envishet har han lett bolaget framåt i rekordfart. Omsättningen i år väntas bli ungefär en och en halv miljard.– Vi hade satt en miljard som mål 2020 och det klarade vi ett år tidigare. Ett svagt år ligger tillväxten på 25 procent, ett bra år på 75 procent. I år är mittemellan, ungefär 50 procent, säger Johan Larsson.– Men vi håller aldrig högre tempo än att vi kan växa med lönsamhet, kvalitet och en ännu stabilare grund för framtiden.En sak är Johan mycket tydlig med, när bolaget inte kan växa längre kommer han inte vara kvar i ledningen.– Jag är ingen förvaltare. Så länge jag är vd och koncernchef kommer vi fortsätta växa. Jag ser möjligheterna, det är så jag alltid har drivit bolag. Handlar det bara om att förvalta finns det andra som gör det bättre än jag, säger han. NYAB har på kort tid hunnit växa till en koncern med affärsområdena bygg, anläggning, infrastruktur och ”special”, kontor på sex orter i Norrbotten och senast med ett eget dotterbolag i Stockholm. Det kommer vi att återkomma till. Men först tillbaka till Johan Larsson och hans tankar framåt.Johan Skoog har lång erfarenhet från branschen och ska staka ut vägen framåt för NYAB i Mälardalen.– Jag tror att vi kommer kunna hålla det här tempot några år till. Nästa steg som jag ser det är börsintroducering.Vi har sagt runt 2025, men har redan nu börjat förbereda oss bland annat med redovisningsmetoder, tittat på fusioner och samgåenden med andra högpresterande bolag, förvärv och liknande.Varför har det då gått så bra? Det finns självklart inget entydigt svar på den frågan, men det faktum att Johan Larsson ser färre mörka moln på himlen än de flesta andra är förmodligen en starkt bidragande orsak.– Vi gör många bitar rätt, vi har byggt ett företag med bra kultur från början, hög kvalitet och bra strategier, bra utförande och hållit oss med bra sam­arbetspartners som vill växa och utvecklas tillsammans med oss. Man är aldrig starkare än den svagaste länken, säger Johan Larsson.Var och en ska göra det som de är bäst på helt enkelt. Av den enkla anledningen har NYAB till exempel valt att inte hålla sig med egna maskiner.– Det finns många väldigt duktiga maskinentreprenörer som är fantastiska på det de gör. De ska hålla på med det och så kan vi samarbeta med dem på bästa sätt och utvecklas tillsammans. De tre ledorden för att nå framgång har enligt Johan Larsson varit att se möjligheter, ta ansvar och att vara klarsynt.NYAB har tagit stora kliv på anläggningsmarknaden i Stockholm under senaste året.– Kombinerar du de tre faktorerna så får du lönsamhet. Den kultur vi har byggt har gett oss framgång. Vi vågar se möjligheterna och blundar inte heller för svårigheterna. I den här branschen tävlas det med pris och kvalitet och ska man lyckas måste man också kunna tänka kostnadseffektivt och smart.I oktober förra året startades dotter­bolaget NYAB Mälardalen med Johan Skoog vid rodret. Han har lång erfarenhet från både såväl NCC som Peab och Sveab och har på kort tid byggt upp en betydande verksamhet med 15 anställda och en årsomsättning på över 100 miljoner.– I somras fick vi vårt enskilt största kontrakt värt 58 miljoner kronor. Projektet innehåller bland annat omfattande ledningsomläggningar, vägombyggnader och grundläggning där vi ska förbereda för närmare 800 nya bostäder, säger Johan Skoog. Att det skulle bli anläggningsbranschen för Johan Skoog var långt ifrån självklart.– Jag funderade på både it och ekonomi och började på industriell ekonomiprogrammet men jag hoppade av och fick då anställning på Peab istället, berättar han.Till saken hör att Johans pappa har ett långt förflutet på Peab. När Johan var fyra år gammal lämnade familjen Örebro och flyttade ner till Förslöv, mellan Båstad och Ängelholm, där Peabs huvudkontor finns.– Efter avbrutna studier fick jag arbete på Peab. Jag fick inblick i ett komplext projekt Peab hade på Västkustbana.Johan Skoog poängterar att branschen fungerar olika på olika ställen och att det är viktigt att ha en lokal närvaro.Projektchefen Roger Linnér bidrog mycket i att väcka mitt intresse för anläggningsbranschen. Han var en duktig ledare och någon jag såg upp till. Han valde efter en tid på Peab att utbilda sig till väg- och vatteningenjör och har därefter hunnit med allt från ett halvår i Shanghai till miljardprojektet Citytunneln i Malmö. Närmast kommer han från en tjänst som arbetschef på Sveab i Stockholm.– Jag tyckte att det här lät som en otroligt spännande satsning när jag fick höra talas om NYAB:s satsning i Mälardalen. NYAB är ett företag med en liknande syn på affärer som jag själv har. Det kändes som en klockren matchning, säger Johan Skoog.– Vi satte en tuff målbild på att omsätta över 100 miljoner första året, vilket kändes långt ifrån självklart att vi skulle klara till en början. Men nu när vi har facit i hand nådde vi det på tio månader och jag skulle tro att vi kan klara en halv miljard inom ett par år, säger Johan Skoog. Att anställa personal i en bransch som sägs skrika efter folk, i ett företag som rusar fram snabbare än tåget, är en utmaning – och att hitta rätt personal är så klart ännu mer utmanande.– Vi letar efter duktigt yrkesfolk med stort kunnande och brinnande intresse. Mycket av vår framgång har vi byggt tack vare dessa människor som driver både utvecklingen och varandra framåt. Hittills har vi lyckats hitta den personal som vi behövt och som passat in på det vi söker, säger Johan Skoog. Bra folk ger ett bra företag helt enkelt och ett bra företag lockar folk.– Det viktigaste är att skapa ett bra ”lag” där människor trivs. Vi ska omge oss med intresserade människor som brinner för sitt jobb, tillägger han. I dagsläget har NYAB Mälardalen 15 anställda, varav sju är yrkesarbetare. En av de första anställda yrkesarbetarna är 21-åriga Karl Jakobsson. Han arbetar just nu på en ledningsomläggning i Hägersten.Sedan i höstas finns NYAB på plats i Mälardalen.– Jag var på ett av de stora bygg­bolagen tidigare, men det kändes för stort och opersonligt. Här är det tvärtom, vi är ett litet gäng som jobbar bra ihop, säger han.På samma arbetsplats hittar vi även arbetsledaren Jakob Björkdahl, som jobbat på NYAB sedan i april.– Det som framförallt lockade mig var möjligheten att vara med och bygga upp verksamheten från början. Man får chansen att forma mycket själv, det finns inga inkörda hjulspår som man kan fastna i, säger Jakob.– Dessutom känns NYAB mer ny­tänkande och öppna än många andra i branschen. Jag tror definitivt att de kommer bli en stark konkurrent framöver. På kort tid har NYAB gjort sig ett namn även i Mälardalen.– Det är viktigt att förstå att byggbranschen är ”local business”, det som funkar i Norrbotten behöver inte funka i Stockholm och tvärtom. Därför är det bra att vi finns med ett eget bolag här och lokalt folk som kan marknaden här nere, säger Johan Skoog.Det första halvåret har så klart varit utmanande på fler än ett sätt. Pandemin ändrade snabbt om spelplanen för hela samhället.– Jag tycker det har rullat på bra i våra projekt. Det var precis i början av pandemin som en del småbarnsföräldrar vabbade mer än normalt, men det var bara under ett par veckors tid. Vi har heller inte haft någon högre sjukfrånvaro än vanligt, säger Johan Skoog.Anläggningsarbetaren Per Jakobsson, vd Johan Skoog och arbetsledare Jakob Björkdahl diskuterar ledningsomläggningen i Hägersten som är ett av flera pågående projekt.Pandemin har däremot ändrat en del arbetssätt, antalet fysiska möten har blivit färre och mer kommunikation sker idag digitalt än tidigare.– Det har fungerat jättebra och är något vi kommer fortsätta med. Ett typiskt ”NYAB-projekt” är i mångt och mycket ett traditionellt anläggningsprojekt, men gärna med tekniska utmaningar och hög komplexitet.– Vi går helst in där andra ryggar tillbaka. Vi ska ta uppdrag där vi ser att vi har möjlighet att göra jobbet smartare och med andra lösningar. Jag tror att många duktiga medarbetare i den här branschen drivs av utmaningar, därför ska vi hitta just de utmaningarna som utvecklar både oss som företag och vår personal, säger Johan Skoog. När NYAB valde att etablera sig i Stockholm tittade man även på Norge. Tryggheten avgjorde.– Vi kan den svenska aktiebolags­lagen, kulturen och branschens standardavtal så att starta upp ett nytt aktiebolag och en expansiv verksamhet var i sig ingen utmaning. Ett norskt bolag hade krävt mer arbete, och ett större risk­tagande, säger Johan Larsson.Men man har på inga sätt släppt planerna på vidare expansion i Norden och Skandinavien.– Inom sju år är målsättningen att vi finns utanför landets gränser, med säkerhet har vi i alla fall en viss närvaro i Norge och Finland då, möjligen i fler länder. Omsättningsvolymen under­stiger knappast 5 miljarder då och troligast är den klart högre än så, fortsätter han.Där andra ser problem ser Johan som bekant lösningar. På frågan om det finns några mörka moln alls på Johans himmel svarar han enkelt nej. En bra arbetsdag är en dag när man löst ett problem, menar han.

Text:

Andra läser

Prenumerera på vårt nyhetsbrev så håller vi dig uppdaterad om det senaste inom...

Tillgång till unika erbjudanden

Tillgång till exklusivt innehåll

Påminnelser om viktig information

Maskinentreprenoren logo
me logga

Maskinentreprenören utkommer med 10 nummer per år och utges av bransch- och arbetsgivarorganisationen för Maskinentreprenörerna.

INNEHÅLL
TIDNINGEN
FAKTURA

Hemsidan använder cookies. Läs mer